fredag 14 december 2012

Mörkerspår

Mörkerspår av Inger Frimansson

"Hilja Agnevik är i femtioålsåldern, ogift och barnlös. Hon jobbar i blomsteraffär och bor tillsammans med sin äldre tyranniska syster Karla, som är förtidspensionerad. Av en slump kommer Hilja i kontakt med sin gamla klasskamrat, den numera framgångsrika skådespelerskan Jenny Ask. Hilja beundrar och avundas Jenny, men hennes beundran förbyts i hat när Jenny nonchalerar henne och avvisar hennes kontaktförsök. Kanske får Hilja en chans att näpsa den sturska Jenny när hennes bror fastighetsmäklaren får i uppdrag att sälja Jennys Brommavilla? Hilja följer sin bror dit på en visning och dröjer sig kvar i huset. Det hon senare ofrivilligt blir vittne till får emellertid långt otäckare konsekvenser än hon föreställt sig. För någon lurar där ute i villaidyllen, lurar på mörka stigar och joggingspår."

-------------------------------------------------------

Det är sällan jag varit så här uttråkad är jag läst en "deckare" som jag var nu när jag läste Mörkerspår. Det händer ingenting och det händer ingenting och sen helt plötslit, i slutet av boken, så händer allt på en gång och alla trådar ska på samma gång knytas samman. Det är inte speciellt många personer med men t o m i slutet så undrar jag lite varför vissa av dem överhuvudtaget tagits med för dom gör varken till eller från i handlingen.  Slutet och upplösningen av det hela blir sen på något sätt avhugget och hastigt påkommet efter att handlingen segat sig fram i ultrarapid. Nej, det här var definitivt inte något för mig.

Boken kan köpas hos t ex

Bokus
Adlibris
CDON
Bokia


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar