torsdag 24 december 2015

Blodsbröder

Titel: Blodsbröder
Författare: Ernst Haffner
Format: Inbunden
Antal sidor: 188
Förlag: Lind & Co
Rec.ex

"Berlin i början av 1930-talet. I de smutsiga kvarteren runt Alexanderplatz rör sig gängen; hemlösa ungdomar som stjäl, rånar och prostituerar sig för sin överlevnad. De flesta är föräldralösa, många har rymt från uppfostringsanstalter och barnhem där järnhård disciplin, förnedring och sadism är vardag. De är undernärda, illa klädda och alltid på jakt efter mat och värme.

För Willi och Ludwig börjar den hårda tillvaron tära rejält. Gänget tar allt större risker och polisen är dem hack i häl. Willi och Ludwig, som båda rymt från fängelset, är beredda till vad som helst för att slippa buras in igen. Så får de en affärsidé - att gå från hus till hus och köpa gamla skor och stövlar, för att sedan laga, putsa och sälja dem vidare.

De lyckas lämna gänget och börjar leva ett hederligt liv. Med sin inkomst kan de hyra ett rum och laga sin egen mat. Aldrig har de haft det så bra. Men både myndigheter och deras gamla gäng är ute efter dem, och tillvaron är fylld av faror."

---------------------------------

Blodsbröder skrevs 1932, förbjöds av nazisterna  när den utkom, och återupptäcktes 2013. Så fort jag såg baksidestexten så visste jag att det här var en bok för mig, jag har alltid tyckt att det är intressant att läsa om Tyskland före andra världskriget.

När man läser om Tyskland före andra världskriget så lär man sig om hur livet tedde sig för människorna på den tiden och vad det var som gjorde att nazisterna hade möjlighet att komma till makten. Livet var inte lätt i Tyskland på den tiden och jag kan tänka mig att det är lätt att följa den som lovar någonting bättre oavsett vad som krävs för att man ska nå dit. För barnen var världen ganska hemsk då, det gällde att komma på något sätt att livnära sig på och det enklaste var väl egentligen något brottsligt och har man en gång trillat dit så är det svårt att ta sig därifrån. Gängena som Blodsbröder berättar om fungerar precis så. Man har sin trygghet hos gänget, är man med så kan man räkna med att man inte behöver svälta och vad man sen blir tvungen att göra kvittar för det håller svälten stången.

När jag läser den här boken tänker jag automatiskt på TV-serien Berlin Alexanderplatz som visades i Sverige någon gång 2007/2009. Själva stämningen är precis samma och jag kan tänka mig att den här boken skulle kunna bli en en riktigt bra film i samma anda som Berlin Alexanderplatz.

Blodsbröder är lättläst och intressant och en av de få böcker som jag definitivt kommer att läsa om inom ganska snar framtid för den här boken är riktigt, riktigt bra!

Tack Lind & Co för rec.exet!



Blodsbröder finns att köpa hos t ex

Adlibris Inbunden/E-bok
Bokus Inbunden/E-bok
CDON Inbunden/E-bok


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar