onsdag 17 februari 2016

Löftet

Titel: Löftet
Författare: Audrey Magee
Format: Inbunden
Antal sidor: 381
Förlag: Lind & Co
Rec.ex
En världsomsegling på 366 dagar

"I desperat behov av permission från skyttegravarna ingår den tyske soldaten Peter Faber äktenskap med en kvinna han aldrig träffat. Hon i sin tur lovas änkepension om han dör.

Under tio dagar firar de smekmånad i Berlin, och överraskas av den passion som uppstår dem emellan. När de skiljs åt är det med en gemensam dröm om framtiden och ett löfte att vänta på varandra. Men väntan blir lång och kriget sätter fasansfulla spår."

-----------------------------


Löftet är Audrey Magees debutbok om ett par vanliga tyskar,  Peter och Katharina, och deras liv under andra världskriget.

Jag har läst ganska många böcker om andra världskriget i o m att både min far och min man har varit /är intresserade av det och det därför alltid funnits den typen av böcker i min närhet. De flesta av dessa böcker berättar såklart om Förintelsen, soldaterna och själva kriget, men hur det var för den "vanliga "tysken finns det rätt så lite beskrivningar av i de böckerna och därmed är det sällan man tänker på att inte heller den tyska civilbefolkningen hade det lätt. Eller att även de tyska soldaterna led i sina skyttegravar.

En sak som jag direkt reagerade för var hur lätt det var för Katarina och hennes familj att blunda för det som judarna utsattes för när de fick en fin lägenhet där allt, från sängkläder till husgeråd (och även kläder) ingick. Ingen av dem brydde sig egentligen om vad som hänt ägarna till lägenheten och alla dessa saker. Men man undrar ju hur mycket man själv skulle blunda för om man hamnade i samma situation.

Att tillvaron för de tyska soldaterna vid den ryska fronten var ganska hemska och att de till stor del blev svikna av sina ledare var jag medveten om, men såhär i romanform kommer den verkligheten också närmare.

Löftet är en enkel och rak berättelse om vanliga tyskar under andra världskriget och det är nog till stor del just den enkla och raka stilen som gör att jag blir berörd av det jag läser och stannar upp emellanåt bara för att fundera på det som händer i boken. Jag blir väldigt imponerad av en så här stark debut och ser verkligen fram emot nästa bok av den här författaren.

Tack Lind & Co för rec.exet!

Mer om författaren och hennes bok finns på Audrey Magees hemsida




Löftet finns att köpa hos t ex

Adlibris Inbunden/E-bok
Bokus Inbunden/E-bok
CDON Inbunden/E-bok


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar