onsdag 26 november 2014

En skärva hopp

Titel: En skärva hopp
Författare: Göran Redin
Format: Inbunden
Antal sidor: 380
Förlag: Hoi förlag

"Syskonen från Lövberga gård ställs inför svåra prov på var sitt håll. Erik möter krigets meningslösa grymhet och får lära sig att den farligaste fienden inte alltid finns på slagfältet. Karin visar sin dugklighet i Finspång men dras med i en livsfarlig kedja händelser. Storebror Anders är kvar hemma på Lövberga och har ingenstans att fly när hämnden hotar.

När gamla och nya fiender samlar sina krafter är begåvning, beslutsamhet och kärlek allt de har till sitt försvar. När inte ens det räcker mot övermakten, när inte mer än en skärva hopp återstår; vad ska man då ta sig till?"


----------------------------------------------



Jag läste första delen, Ett fjärran krig, förra året och tyckte mycket om den och har otåligt väntat på fortsättningen sedan dess. Och äntligen kom den!

Trots att det är ett helt år sedan jag läste första delen så har jag inga problem med att komma ihåg vad som hänt och hurdana huvudpersonerna är utan kan fortsätta läsa berättelsen som om det inte funnits någon paus mellan böckerna.

Något som jag tycker speciellt mycket om är att det är vanligt folk det handlar om, inte överklassen som i så många andra historiska romaner. Och även i den här boken är kvinnorna självständiga, starka och handlingskraftiga och kan ta vara på sig själva. Nu får man också ta del av krigsföringen på den tiden i o m att Erik blir soldat. Det är riktigt spännande att få ta del av hur soldaterna hade det i fält och hur man krigade på den tiden.

Precis som jag också sa när jag läste Ett fjärran krig så är historia både roligt och lättsmält när man får det serverat på det här sättet.

Jag är fortfarande väldigt förtjust i berättelsen om tvillingarna från Lövberga gård och hoppas att Redin inte tar alltför lång tid på sig att skriva nästa del.  Nu går boken vidare till min man som, förutom att han är historieintresserad, också gillade Ett fjärran krig och vill nu läsa fortsättningen.

Vill du veta mer om författaren och hans böcker så kan du gå in på Göran Redins blogg

Tack HOI Förlag för rec.exet!

En skärva hopp finns att köpa hos t ex

Adlibris
Bokus
CDON

















Inga kommentarer:

Skicka en kommentar