torsdag 13 november 2014

Ett oemotståndligt förslag

Titel: Ett oemotståndligt förslag
Författare: Birgitta Bergin
Format: Inbunden
Antal sidor: 342
Förlag: Bokfabriken

"Anna Holm är 30 år och fastighetsanalytiker från Kungälv. Livet står still. Hennes pojkvän Jesper är trevlig och jobbet är okej, men det är ändå något väsentligt som saknas. En dag får hon ett rekommenderat brev från advokatbyrån Linberg & Co. Med stigande förvåning läser hon att hon har angetts som arvtagare till fem miljoner euro. För att få ta del av arvet måste hon dock utföra ett uppdrag. Hela brevet känns fullständigt otroligt, men hon måste ju i alla fall höra vad det är hon ska göra för att få arvet. Hon bestämmer sig för att ringa advokatbyrån och boka ett möte.

Två veckor senare står hon i sin nya lägenhet på Östermalm i Stockholm, redo att utföra uppdraget. Men var ska hon börja och vem är egentligen den här jetset-killen Carl-Henrik Vansbro?"


-------------------------------------------

Eftersom jag tidigare läst Bergins bok Fångad i Marbella och tyckt om den, så tvekade jag inte en sekund när jag tillfrågades om jag ville läsa Ett oemotståndligt förslag.Självklart ville jag läsa den!

Jag brukar tjata om att jag inte läser så mycket feelgood, ändå har jag läst fler bara i år än totalt under flera år tidigare.  Men nu börjar jag äntligen förstå varför folk överhuvudtaget läser feelgood! Jag fastnade ganska omedelbart när jag började läsa och kunde inte slita mig från boken.

Intrigen är inte jätterealistisk, ett sånt här "uppdrag" är ju rätt så otroligt, men å andra sidan så är det ju underhållning och feelgood det handlar om och inte socialrealism.
Anna och hennes "vanliga" liv däremot känns mer verkligt, det finns nog ganska många vilkas liv gått i stå som Annas och som mer än gärna skulle hoppa på något mer äventyrligt om tillfälle gavs. Jag fångas av lättheten med vilken handlingen förs fram och hur det hela tiden händer någonting nytt i Annas och Carl-Henriks relation och också hur båda två förändras och utvecklas genom kontakten dem emellan.

Jag trodde mig kunna gissa mig till slutet efter att ha läst de första kapitlena men riktigt så enkelt var det inte, och det får Bergin ett stort plus i kanten för från mig! Ett oemotståndligt förslag visade sig vara en riktig bladvändare som jag inte kunde lägga ifrån mig förräns sista ordet på sista ordet var läst! Jag gillar Ett oemotståndligt förslag riktigt mycket!

Mer  info om författaren och hennes böcker på Birgitta Bergins hemsida




 Tack Bokfabriken för rec.exet!

Ett oemotståndligt förslag finns att köpa hos t ex

Adlibris
Bokus
CDON














1 kommentar: