lördag 13 december 2014

Bländverk

Titel: Bländverk
Författare: Thomas Erikson
Format: Pocket
Antal sidor: 470
Förlag: Ponto Pocket

"Inom loppet av en vecka skjuts två affärsmän till döds i Stockholm. Båda utsätts för utpressning innan de kallblodigt och offentligt avrättas, av en mördare som inte gör några misstag.

Beteendevetaren Alex King kallas in som vittne, men blir snart inblandad i utredningen. Alex förmåga att läsa beteendemönster och förutse hur människor ska agera blir ett effektivt vapen i polisens händer, och tillsammans med kriminalkommissarie Gabriel Hellmark och inspektör Nina Mander lägger han pussel av de få ledtrådar mördaren har lämnat efter sig.

Samtidigt sliter Gabriels bror, journalisten Fredric Hellmark, med ett uppdrag som alltmer glider honom ur händerna. Uppdragsgivaren skyggar inte för några metoder för att få jobbet gjort i tid och när Fredrics familj blir hotad drivs situationen till sin spets. Fredric kämpar nu för sitt liv - mot en deadline som närmar sig allt snabbare."


-------------------------------------------

Bländverk är första delen i Thomas Eriksons serie om beteendevetaren Alex King. Jag har alltid tyckt att beteendevetenskap är intressant och i o m det har jag också troget följt TV-serier såsom Profiler och Criminal Minds. I amerikanska kriminalromaner dyker det numera ofta upp beteendevetare, men i svenska böcker har jag inte sett det tidigare så självklart blev jag enormt nyfiken och ville läsa Bländverk och se om den motsvarade mina förväntningar.

Jag var fast ända från första sidan, det fanns inte en chans att jag skulle släppa den här boken ifrån mig förräns sista ordet var läst. Det är ett bra tempo i boken och intrigen är så pass oförutsägbar att jag hela tiden drivs vidare av nyfikenhet för att få reda på vad som ska hända.

Alex King är lugn och sympatisk och jag måste säga att jag också gillar Nina Mander och Gabriel Hellmark. Kings färgteorier är intressanta och jag påminns direkt om att läsa en annan bok av samma författare, nämligen Omgiven av idioter, som jag faktiskt redan tidigare varit intresserad av.

Överhuvudtaget blev Bländverk en minst sagt posiotiv bekantskap och eftersom jag redan har nästa bok i serien, Illdåd, väntandes i bokhyllan så är det nog snart dags att läsa den också. Jag följer i vanliga fall bara några fåserier men just nu känns det som att Eriksons serie med Alex King nog kan bli en av de få serier som jag följer...så redan det säger en hel del om hur mycket jag tycker om den här boken.

Mer om Thomas Erikson och hans böcker finns på hans hemsida

Bländverk finns att köpa hos t ex

Adlibris
Bokus
CDON





3 kommentarer:

  1. Bländverk var en toppenbok så spännande. Du är taggad hos mig att göra en jul-enkät om du vill. http://eggetbok.blogspot.se/2014/12/julens-lasning-2014-en-enkat.html
    Mia

    SvaraRadera
  2. Tack för påminnelsen om Alex King, jag läste tredje boken för ett år sedan och har helt glömt bort att jag vill börja från början. Synd att min önskelista för julen redan är full.

    SvaraRadera
  3. Bländverk gillade jag sen tyckte jag Illdåd inte var lika bra men kanske för att det är ett sådant jobbigt ämne...

    SvaraRadera