fredag 26 december 2014

Gryningstimmen

Titel: Gryningstimmen
Författare: Tamara McKinley
Format: Inbunden
Antal sidor: 315
Förlag: Bonnierförlagen

"Fleur och Greg Mackenzie tycks ha fått allt och lever ett intensivt storstadsliv i Brisbane. De är unga, vackra och djupt förälskade. Men Greg, som haft en svår uppväxt, vägrar Fleur det barn som hon så hett längtar efter. Efter ett uppslitande gräl lämnar Greg hemmet. Med ens är äktenskapet i gungning och framtiden oviss.
Då får Fleur ett brev med en överraskande nyhet: En okänd faster har avlidit och testamenterat en stor egendom till henne. Den australiska landsbygden, klimatet, människorna och det hårda livet känns till en början främmande för Fleur, men när hon hittar fasterns dagböcker rullas ett dramatiskt och färgstarkt livsöde upp. Ett livsöde som i allra högsta grad berör Fleur. Ett livsöde som förklarar händelser i en gången tid och för alltid kommer att påverka hennes eget liv."


-------------------------------------

Tamara MacKinleys böcker är alltid lika trevliga att läsa. De är perfekta "mellanböcker": lättlästa med okomplicerad handling som utspelar sig i  Australien. Att handlingen utspelar sig i Australien är ett extra plus i kanten för mig eftersom jag alltid varit smått fascinerad av Australien, dess outpack, urinvånarna, naturen osv osv. Gryningstimmen är lättläst, snabbläst och okomplicerad med en enkel kärlekshistoria.

Jag gillar verkligen McKinleys böcker för de är perfekta att vila ögonen på och låta sig uppslukas av när man inte känner för nånting allvarligare. Och jag tycker verkligen om McKinleys beskrivningar av den australiska landsbygden och invånarna där.

Det intressanta för mig med just Gryningstimmen är att jag är 100% säker på att det finns en annan bok av McKinley med nästan samma berättelse men med ett lite annat slut. Tyvärr kan jag för mitt liv inte komma på vad den boken heter.

Gryningstimmen finns att köpa hos t ex







Inga kommentarer:

Skicka en kommentar