torsdag 18 december 2014

Det finns annan frukt än apelsiner

Titel: Det finns annan frukt än apelsiner
Författare: Jeanette Winterson
Format: Pocket
Antal sidor: 250
Förlag: Bazar förlag

"Styrd av sin frireligiösa moders järnhand växer Jeanette upp i en grå industristad i norra England. Varje söndag hänger hon och modern en filt över tv:n och lyssnar på missionsrapporter på radion. Jeanette finner värme och trygghet i den frikyrkliga gemenskapen och drömmer om en framtid som missionär.
Tills hon en dag förälskar sig i en annan ung kvinna. Familjen och den annars så älskvärda församlingen vänder den sextonåriga Jeanette ryggen. Utsparkad från hemmet tvingas hon försörja sig på att köra ut glass och sminka lik, och Jeanette ser allt tydligare att världen inte är så enkel som man har lärt henne."


---------------------------------------

Det finns annan frukt än apelsiner var inte alls som jag hade väntat mig. Ämnen som homosexualitet och religion avhandlas ofta med en viss svärta och svårmod, speciellt om innehållet i alla fall delvis är  självbiografiskt. Jeanette Winterson hanterar frågorna med humor och värme istället.

Jag kan inte annat än småle när jag läser Wintersons beskrivning av mamman och den frireligiösa gfrupp hon tillhör - det liknar så exakt på pricken vissa av dem som jag träffat på. Allt som är det minsta annorlunda är ett verk av djävulen och ska utrotas. Det känns som att det finns en hel del gemensamt mellan såna här religiösa grupper oavsett vilket land de finns i och vilket samfund/sekt de tillhör. Och ja, sådana religiösa grupper fanns uppe i norra Finland när jag växte upp.

Jag blev alltså positivt överraskad av den här boken och vill gärna läsa mer av Winterson. Och som tur är så finns Varför vara lycklig när du kan vara normal? redan i bokhyllan

Det finns annan frukt än apelsiner finns att köpa hos t ex

Adlibris
Bokus











Inga kommentarer:

Skicka en kommentar