söndag 1 november 2015

Fem små grisar

Titel: Fem små grisar
Författare: Agatha Christie
Format: Inbunden
Antal sidor: 268
Förlag: Bookmark förlag
Recensionsex

"Sexton år efter att Caroline Crale dömts för mordet på sin make uppsöker hennes dotter Carla Lemarchant detektiven Hercule Poirot för att rentvå moderns namn. Poirots misstankar faller snart på fem personer och utifrån deras vittnesmål rekonstruerar han bit för bit morddagen och händelserna som ledde fram till den. Samtidigt blir kopplingarna till en gammal barnramsa allt tydligare."

-------------------------------

Jag läste nog de flesta av Christies böcker om Hercule oirot under min Christie-period för länge sedan, men en del har jag ju hunnit glömma sedan dess.

Fem små grisar är en av de böcker som jag kommer ihåg huvuddragen i berättelsen men där jag ändå glömt en massa intressanta detaljer. Som vanligt är intrigen väldigt klurig och även om man ganska tidigt anar vem som är mördaren så är det spännande att följa Hercule Poirots bevissamlande och försöka komma underfund med hur han tänker och kommer fram till lösningen.

När jag läser om Hercule Poirot så ser jag numera David Suchet framför mig, på något sätt är det han som förkroppsligar Poirot för mig. Fem små grisar blev en TV-film 2003 med just David Suchet i huvudrollen som Hercule Poirot.

För en Christie-fantast är de här nyutgivna böckerna ett måste, inte bara för att böckerna är bra, men omslagen är så otroligt snygga. Och jag har en känsla av att den som tidigare kanske ratat Christie pga det något ålderdomliga språket kan i de här nyöversättningarna, där språket är moderniserats, komma fram till vad det är som gör att så många älskar Agatha Christies karaktärer och böcker.

Tack Bookmark förlag för rec.exet!

Vill du veta mer om Agatha Christie och hennes böcker? Kika då in HÄR!




Fem små grisar finns att köpa hos t ex

Adlibris Inbunden/E-bok
Bokus Inbunden/E-bok
CDON Inbunden/E-bok


1 kommentar:

  1. Har sett filmatiseringen med David Suchet men inte läst boken. Så bra att nyöversättningar av Christie ges ut.

    SvaraRadera