torsdag 10 mars 2016

Blodbokens tid

Titel: Blodbokens tid
Författare: Bodil Mårtensson
Format: Pocket
Antal sidor: 357
Förlag: Bokfabriken
Hyllvärmare

"Kung Magnus Eriksson reser med sitt följe mot ett bröllop i Helsingborg. Hans kusin, fru Inga, ska gifta sig med danske kungen Valdemar Atterdags syssling. Freden mellan Sverige och Danmark är bräcklig, och giftermålet ska förhoppningsvis stärka banden mellan länderna. Att fru Inga därmed tvingas offra sin egen stora kärlek för rikets bästa vet inte Magnus. Inte heller vet han att svekfulla adelsmän planerar ett blodigt uppror under bröllopsfesten. Förräderiet uppdagas av den unge kökspojken Odd, och Magnus tvingas inse att det finns få, om ens någon, han kan lita på.
Samtidigt är drottning Blanche och prinsarna Erik och Håkan kvar på Stockholms slott. Där finslipar rådsadeln sina ränker. Riddaren Lars Karlsson våndas dock inför de mordiska planerna och slits mellan sina lojaliteter - ska han följa vännerna i förräderiet, eller värna den oskyldiga drottningens och barnens liv?"

-------------------------
Jag har läst Barkhe-trilogin av Bodil Mårtensson och tyckte väldigt mycket om den så när jag såg att hon börjat på en ny trilogi så ville jag såklart läsa den också.

Att blanda autentiska historiska personer och fiktiva karaktärer i en skönlitterär bok fungerar alldeles fruktansvärt bra för mig. Jag har aldrig varit bra på historia men jag tycker ändå mycket  om att läsa den här typen av historiska romaner.

Kökspojken Odd är ju en av de fiktiva karaktärerna och jag tycker om att följa hans äventyr. Och många av händelserna i hans liv får mig att tänka på hur hårt livet på 1300-talet var och i hur skör tråd människolivet hängde. Tillhörde man inte aristokratin så var det ingen som egentligen brydde sig om vad som hände en, det gällde att försöka klara sig bäst man kunde. Och tillhörde man de mer välbeställda så var livet ändå fyllt med faror, det gällde att veta vem man kunde lita på och vilka man man kunde umgås med. Hamnade man i fel kretsar så gällde det att vända kappan efter vinden för att rädda livet. Jag hade nog varit huvudet kortare ganska fort....

Jag tycker mycket om Bodil Mårtenssons historiska böcker! Nästa del heter Kastanjeträdets makt och nu måste jag skaffa den för jag vill veta hur det går i fortsättningen för kung Magnus och drottning Blanche.



Blodbokens tid finns att köpa hos t ex

Adlibris Inbunden/Pocket/E-bok
Bokus Inbunden/Pocket/E-bok
CDON Inbunden/Pocket/E-bok




2 kommentarer:

  1. Jag gillar också historiska böcker men har inte läst något av Bodil. Detta måste åtgärdas! ;)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Då tycker jag du ska prova, hennes böcker är riktigt bra.

      Radera