söndag 20 mars 2016

Odd eller inte

Titel: Odd eller inte
Författare: Louise Pärsén
Format: Kartonnage
Antal sidor: 339
Förlag: Idus förlag
Recensionsexemplar

"Huset är välpolerat liksom ytan, och jobbet som socionom känns meningsfullt. Hedda förefaller leva ett harmoniskt liv tillsammans med Oskar och de två välartade barnen. Lyckan borde infinna sig. Fast är det yttre förutsättningar som styr vägen till lycka, och i så fall även olycka?
Hedda avfärdar en 40-årskris. Hon har trots allt inga funderingar på vad hon ska göra med resten av sitt liv. Det vet hon redan.
Mitt i Heddas liv finns Jonna. Underbara, jobbiga Jonna som Hedda har axlat ansvaret att styra rätt här i livet. Vilket visar sig svårt.
Benny ser vart Hedda är på väg och använder sin makt för att styra henne. Plötsligt har Odd, med sitt luriga leende, en mer självskriven plats i Heddas liv än Oskar, och marken under fötterna gungar betänkligt.
Tillsammans med Richard som inte vet hur man kramas, Lisa som delar ut skavsårsplåster och Klas med ett oroväckande litet könsorgan, formas Heddas liv. Och möjligtvis hennes död."

------------------
Odd eller inte är Louise Pärséns debutroman och det var en av orsakerna till att jag ville läsa den här boken, jag är ju svag för debutanter. Och så är titeln tillräckligt udda för att göra mig nyfiken plus att den lät som en bok för mig.

Jag kan inte hjälpa det men jag tyckte riktigt, riktigt illa om huvudpersonen Hedda ända från början. När jag sen kom längre in i boken och förstod lite bättre vad allt handlade om så räknade jag med att jag nog skulle ändra åsikt om henne. Men icke! Jag kan inte hjälpa det, men Hedda är helt enkelt inte en person som jag kan sympatisera med. Nu kan det ju tyckas att detta är negativt för boken, men faktiskt, på ett sätt är det på ett märkligt sätt ändå positivt. Författaren har lyckats med Hedda så bra att jag får en omedelbar reaktion på henne, sen om det är en positiv eller negativ reaktion spelar mindre roll, det som spelar roll är ATT jag reagerar rent känslomässigt. Det säger en hel del om hur mycket jag faktiskt engagerade mig i berättelsen om Hedda.

Även om berättelsen var ganska mörk i början så ljusnade den ju senare och i slutet känns det verkligen som att det finns hopp i framtiden för Hedda, det finns ett ljus i slutet av tunneln.
Även om jag alltså inte tycker om huvudpersonen så tycker jag boken är intressant och jag får definitivt lite att fundera över.

Jag ser fram emot fler böcker från den här författaren.

Tack till Louise Pärsén för rec.exet!

Mer om författaren och hennes bok finns på Louise Pärséns blogg

Odd eller inte finns att köpa hos t ex

Adlibris Inbunden
Bokus Inbunden
CDON Inbunden




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar