måndag 14 mars 2016

Skamfilade själars sällskap

Titel: Skamfilade själars sällskap
Författare: Louise Astersten
Format: E-bok
Antal sidor: 253 (e-bokssidor)
Förlag: Type & Tell
Recensionsexemplar

"En ung kvinna hyr i början av 1990-talet en liten stuga ute på landsbygden när hon en junieftermiddag träffar på en något gåtfull man ute i blåbärsriset.
Hon får en inbjudan till ett sällskap men även om de i all anspråkslöshet dricker kaffe och diskuterar konst och litteratur upplever hon att deras sammankomster i själva verket bara ger sken av att vara ett pittoreskt kafferep...
Vem är egentligen den mystiske främlingen och vad är det som sällskapet döljer? Är allt verkligen lika fridfullt som det vid första anblicken kan förefalla i den lilla byn där alla tycks veta allt om alla, eller gömmer den lantliga idyllen trots allt en både dunkel och välbevarad hemlighet?"

---------------
De som följt min blogg vet att jag fortfarande har vissa problem med att läsa på läsplatta, så när den här dök upp i mailboxen var det inte alldeles självklart för mig att jag skulle läsa den. Men titeln är ju så frestande ( i alla fall för mig) att jag kände mig nästan tvungen att försöka. Och det gick ju, men det tog dubbelt så lång tid som att läsa en pappersbok. Och min recension blir nog inte riktigt såsom den blivit om boken varit i pappersformat.

Det tog ett tag att komma in i berättelsen men när jag väl kommit en bit så gick det bättre att följa den röda tråden.
Huvudpersonen Jeanette är en person som jag nog skulle kalla beige, hon har på något sätt inga direkt utmärkande drag som gör att man ens lägger märke till henne eller kommer ihåg henne. Och jämfört med de andra damerna i sällskapet så är hon ju verkligen färglös. Henrik hade jag behövt veta mer om, jag förstod aldrig riktigt vad som gjorde honom så charmerande att han förvred huvudet på så många olika typers kvinnor.

Jag gillar naturbeskrivningarna i boken, jag kan riktigt känna dofterna, se färgerna och höra sommarljuden. Det jag inte gillar lika mycket är alla liknelser. Liknelser kan vara mycket till hjälp när man målar upp en bild för en läsare, men den hjälpen behövs inte alltid. Jag tycker nog att man kunde ha gått fram lite hårdare med rödpennan när det gäller liknelserna i den här boken, på en del sidor är liknelserna staplade på varann till den grad att jag faktiskt bara suckar och snabbläser vad som händer och hoppar över resten.

Trots mina invändningar så gillar jag boken och speciellt det oförutsägbara slutet. Och jag kan väl uttrycka det med de ord som dök upp i mitt huvud  medan jag läste boken "Den här skulle bli bra som "riktig" bok", för mig är ju pappersformatet fortfarande den enda "riktiga" boken.

Tack till Type & Tell för rec.exet!


Skamfilade själars sällskap finns att köpa hos t ex

Adlibris E-bok
Bokus E-bok






Inga kommentarer:

Skicka en kommentar