torsdag 24 mars 2016

Veckans bokbloggsfråga - vecka 12

Den här förmiddagen är vikt åt tedrickning och läsning eftersom min man är iväg till veterinär med en av illerflickorna och jag är ensam hemma. Då passar det också bra att delta i Veckans bokbloggsfråga som anordnas av Barnboksbloggen.
Den här veckan är frågan

Hur hittar du inspiration till ditt läsande? Vart får du tips på böcker som du vill läsa (bokbloggar, boktips i tidningar, litteraturprogram på tv/radio/poddar, kompisar eller?) Hur ser din vill-läsa-lista ut? 

-------------

Jag hittar tips lite överallt, jag tycker det dyker upp boktips lite här och var. Jag kikar in på förlagens hemsidor, tittar in i deras kataloger osv. Nätbokhandlarna måste man ju titta in hos lite då och då plus att jag får deras reklam i mailboxen. När man hoppar runt bland andra bokbloggar så dyker det upp en massa boktips. Jag får också tips från vänner och bekanta som känner till vad jag gillar för slags böcker. Radion är på hela dagarna här hemma och där dyker det upp boktips dagligen. Så det kommer tips från många olika håll.

Jag bestämde redan för länge sedan att inte ha en riktig vill läsa-lista, den skulle bli oändligt lång. När det är dags att skaffa böcker så vet jag ju vilken del i t ex serien jag behöver och vill ha och när det gäller övriga böcker så kikar jag runt och tar det som lockar mig just vid det tillfället och/eller om det är något erbjudande så jag kan få en bok till ett rimligt pris för i grund och botten vill jag ju ändå läsa alla böcker jag får syn på.





4 kommentarer:

  1. Jag får många tips från bokbloggar och det har gjort att min lista över böcker jag vill läsa har blivit väldigt lång... :)

    SvaraRadera
  2. Det lät faktiskt som en klok inställning till läslistor, en metod som stämmer bra in även på mig.

    SvaraRadera
  3. Ja nätbokhandlarna kikar man in på väldigt ofta. Bokbloggar är nog en av ställen som flest boktips kommer ifrån.

    SvaraRadera
  4. Radion är faktiskt ett medium som jag inte får boktips genom

    SvaraRadera