torsdag 14 november 2019

Hett i hyllan #222


Eftersom det är torsdag så börjar jag dagen med Monikas Hett i hyllan. Hon säger

Jag bara gissar nu, men jag tror inte jag är ensam om att ha en del böcker i hyllan som stått där i evinnerliga tider. Är det inte dags att de där, halvt, bortglömda böckerna får ta lite plats och synas? Jo, det tycker jag. Verkligen. Därför kommer de, en efter en, att dyka upp här varje torsdag under rubriken Hett i hyllan. Lite lagom tvetydigt, eller hur? Vad har du för dolda skatter i hyllan?

---------------
Jag har plockat fram en bok jag fått som present för några år sedan

Hjärtblad av Aino Trosell (titeln är länkad till förlagets sida där det finns mer info om boken)
"Hulda är en brådmogen tonåring i svältens och nödens Malung under tidigt 1870-tal. Sedan hon stått i gången, det vill säga konfirmerats, beger hon sig ut på vandring, som så många andra av Dalarnas kvinnor som går ner till Romboland, till Mälarlandskapen på herrarbete, för att arbeta åt herrarna eller för att sälja på beting.
I Stockholm får Hulda tjänst på bakgården hos en burgen familj. Men hon vill vidare och bryter än en gång upp när kärleken sviker.
Aino Trosell gestaltar de hårt arbetande vandringskullornas tillvaro, och skildrar ett stycke svensk kvinnohistoria. Fjärran från det romantiska skimmer som omgärdar kullorna på Zorns målningar möter vi här kvinnor som gick före."

Den här boken dök upp i maj 2016 i min brevlåda som en överraskning. Jag hade nyligen recenserat en annan av författarens böcker och någon vecka efter hade hon skickat ett par till av sina böcker. I brevet som följde med försändelsen skrev hon att hon inte skickat just de här böckerna för att jag skulle recensera dem utan som ett tack för att jag läst och recenserat den tidigare boken. 
Jag tänkte då att jag skulle försöka läsa böckerna så snart som möjligt, men självklart blev det inte så utan de sattes i bokhyllan och där har de stått sedan dess. En av de böckerna håller jag faktiskt på och läser just nu så det är nog snart dags för den här också.

6 kommentarer:

  1. Känner igen författaren i alla fall, men har inte läst något av henne.

    SvaraRadera
  2. Så fint gjort av henne! Jag har faktiskt aldrig läst något av henne, även om både Jäntungen och En gränslös kärlekshistoria bubblar emellanåt.

    SvaraRadera
  3. Den där boken känner jag igen. Har velat läsa den men det har inte blivit av.

    SvaraRadera
  4. Jag har läst annat av Aino Trosell som jag tyckte var bra så den här skulle jag gärna läsa.

    SvaraRadera
  5. Den ligger oläst i min hylla också :)

    SvaraRadera
  6. Författarnamnet känner jag igen men det är allt.

    SvaraRadera