torsdag 21 november 2019

Hett i hyllan #223


Idag ska vi ut på en liten secondhandrunda men innan vi åker ska jag delta i Monikas Hett i hyllan. Monika säger

Jag bara gissar nu, men jag tror inte jag är ensam om att ha en del böcker i hyllan som stått där i evinnerliga tider. Är det inte dags att de där, halvt, bortglömda böckerna får ta lite plats och synas? Jo, det tycker jag. Verkligen. Därför kommer de, en efter en, att dyka upp här varje torsdag under rubriken Hett i hyllan. Lite lagom tvetydigt, eller hur? Vad har du för dolda skatter i hyllan?


---------------------

Den här gången blir det en bok jag köpt jättelänge sedan

Högt spel av Jan Mårtenson (titeln är länkad till förlaget sida där det finns mer info om boken)
Baksidestext:
"Den vita elfenbenskulan rasslade runt i rouletthjulet. Insatserna var höga. Men inte bara pengar stod på spel den där kvällen i Monte Carlo. Världsfreden hotades. Johan Kristian Homan, som hamnar på en krigsförbrytares dödslista, dras in i en malström av dramatiska händelser tillsammans med den vackra Säpoagenten Francine. Cirkusfestivali Monaco, internationell vapenhandel, ekobrottslighet och mord finns bland ingredienserna i denna fartfyllda Homandeckare. Men också lustfyllda måltider med utsökta viner och kulturhistoriska vandringar i tid och rum. Och som alltid hjälper Cléo de Merode, den vackra siamesdamen, husse att finna gåtans lösning."


Den här boken har jag köpt innan jag började blogga, dvs före 2012, och därför har jag inte koll på exakt när det var, däremot vet jag exakt varför jag köpte boken. Jag älskar Mårtensons Homandeckare och har alltid ett par på lager så jag kan ta fram en när andan faller på. När jag går på loppisar så tittar jag alltid efter Homandeckare som jag ännu inte har läst. Den här har jag inte läst så det är definitivt därför jag köpt den, men det är ofattbart att jag ännu inte ar läst den. Jag har glömt bort helt och hållet att jag hade den här och den hade hamnat i bakersta ledet i pocketbokhyllan så den syntes inte heller. Nu hamnar den i alla fall längst fram så att jag inte glömmer bort den och så att den blir nästa sovrumsbok.

4 kommentarer:

  1. Jag har inte läst något av denna författare och det är många böcker om man ska börja läsa serien.

    SvaraRadera
  2. Jan Mårtensson har jag läst, men det var evigheter sedan.

    SvaraRadera
  3. En Homandeckare har jag i alla fall läst, om än inte denna. Men den hade nog lite lugnare handling. Den utspelade i Stockholm.

    SvaraRadera
  4. Jag har faktiskt aldrig läst något av Mårtensson, det är ju nästan lite skämmigt. Tack för tipset!

    SvaraRadera