måndag 18 november 2019

Recension: Drakar lyfter i motvind av Frida Moisto

Titel: Drakar lyfter i motvind
Serie: Lisa Engström
Författare: Frida Moisto
Format: Inbunden
Antal sidor: 460
Förlag: Bokfabriken
Recensionsexemplar

"När Johan Lundblad, Jönköpings innekille nummer ett, hittas brutalt knivhuggen en varm sommarnatt, kontaktas Sten Johansson och Lisa Engström omgående. Fallet är av känslig karaktär då Johan Lundblads morbror Leif Blomqvist arbetar på Jönköpingspolisen och är en av Lisa Engströms största fiender.
Lisa försöker svälja sin stolthet och sköta fallet professionellt men Leif anar att Lisa döljer något och vägrar ge upp. Snart inser hon att han är så mycket närmare hennes sanning än hon kunnat drömma om. Hur långt är hon villig att gå för att hålla sina hemligheter begravda?
I utredningen framträder familjeintriger ingen väntat sig och både passion och hat står som mäktiga krafter bakom ett eventuellt motiv. När en person i Johan Lundblads innersta krets hittas mördad förstår polisen att fallet är större än de först trodde."

----------------------

Frida Moistos debutroman och första delen i serien om Lisa Engström var en riktigt explosiv berättelse som gav mersmak så när jag nu såg att del 2 skulle komma ville jag såklart läsa den så jag hade väldigt höga förväntningar på Drakar lyfter i motvind.

Jag blev faktiskt rejält förvånad över den här boken och det är nog där de höga förväntningarna är till nackdel. I första boken var det ett rasande tempo med mycket action men Drakar lyfter i motvind kom knappt upp i styrfart under första delen av boken. Boken handlar väldigt mycket om privatpersonen Lisa Engström och den bagage hon bär med sig. På ett sätt är det bra för man lär känna henne närmare men å andra sidan så kommer brottet hon ska lösa lite i skymundan.

Jag ska försöka att avslöja för mycket men ett av företeelserna som fanns i boken har jag sett några dokumentärer om och det är en skrämmande inställning som jag faktiskt inte riktigt tänkt skulle finnas i Sverige längre. Likväl så är det nånting som faktiskt ändå gör berättelsen spännande och oförutsägbar för den sätter myror i skallen på en och får mig som läsare att få misstankar mot flera personer.

Trots att Drakar lyfter i motvind är spännande bok så är jag lite småbesviken, för den explosiva Lisa Engström som fanns i första boken lyser lite med sin frånvaro. På ett sätt balanseras det nog lite av att man får reda på mer om hennes bakgrund men samtidigt var nog det gränsöverskridandet draget hos henne som fick mig att gilla henne.
Jag ser ändå fram emot nästa del i serien för jag är fortfarande nyfiken på och vill veta mer om Lisa och kanske att hennes explosivitet återvänder i nästa bok.

Tack Bokfabriken för rec.exet!

Mer info om författaren och hennes böcker finns på Frida Moistos websida

Min recension av del 1 i serien

Som nitroglycerin

Drakar lyfter i motvind finns att köpa hos t ex

Adlibris Inbunden/E-bok
Bokus Inbunden/E-bok
CDON Inbunden




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar