torsdag 5 december 2019

Helgfrågan vecka 49


Middag, lite tv-tittning och kvällsvila avklarat så då är det dags att svara på Mias Helgfråga. Den här veckan vill hon veta

Bör man läsa klassiska böcker? Motivera
Bonusfråga: Har ni klarat av julklappsinköpen än? Blev det några böcker?

--------------------

Jag tycker definitivt att man bör läsa klassiker, för mig ingår det i själva begreppet "allmänbildning". Jag fick lära mig av mina föräldrar att all läsning är bra men att det gäller att läsa både bra och dåligt för hur ska man annars kunna veta och se skillnad på dem.Jag läste alltså rätt så många klassiker när jag var ung.  Klassiker utmärker sig ju på många sätt,t ex genom sitt språkbruk som ibland kan vara så underbart vackert (ja, det finns såklart nyare exempel på det också, men inte lika ofta), man har möjlighet att skaffa sig ett bättre ordförråd (ord med fler än två stavelser). Ofta skriver de klassiska författarna om sin nutid (eller om sina framtidsvisioner) och man får en bra inblick i hur livet för 100-200 år sedan var och/eller hur man trodde livet i framtiden skulle se ut.  

Sen måste jag också säga att ska man börja läsa klassiker så är det viktigt att välja rätt bok att börja med. Maken hade bara läst såna klassiker som man blev tvingad att läsa i skolan så han hade från början en riktig aversion mot klassiker. När han sen skulle ta sig an en klassiker så var det viktigt att välja rätt så han inte skulle ledsna direkt. Som tur är så prickade vi in exakt rätt bok (Samhällets olycksbarn/Les Miserables av Victor Hugo) och han bara älskade den.
Det finns ju olika svårighetsgrad bland klassikerna också och det är väldigt viktigt där att man väljer rätt nivå så att man kan tillgodogöra sig innehållet.

Och så en sak till, man ska inte tvinga sig att läsa en bok bara för att den är en klassiker utan en viktig sak är nog att man själv blir intresserad av boken när man läser baksidestexten och känner att man verkligen vill läsa den.

Har inte ens börjat tänka på julklappar ännu. I och för sig så blir det inte så många julklappar i år för mig och maken, vår gemensamma julklapp heter Remus och flyttar hem nästa helg.  Kanske att det blir någon bok att ge på själva julafton men vilken maken ska ha i såna fall har jag inte bestämt ännu.




8 kommentarer:

  1. Precis, för att väcka och behålla intresset för klassiker, bör man välja en bok som intresserar och fångar en, kanske inte det lättaste. DEt givande och allmänbildande att läsa klassiker.

    SvaraRadera
  2. I bästa fall har ju en klassiker blivit det för att den är bra läsning.

    SvaraRadera
  3. Bra tanke att man behöver läsa både det som är bra och det som är dåligt för att kunna veta vad som är bra.

    SvaraRadera
  4. det är känsligt med klassiker. dem måste en träffa vid rätt tidpunkt och inte för tidigt i skolan och bli avskräckt för all framtid

    SvaraRadera
  5. Mycket bra synpunkter! :) Himla tur att man fick en positiv upplevelse av klassiker från början, minns det som att skolan erbjöd valmöjligheter även på "min" tid.

    SvaraRadera
  6. Hm, det stämmer att det är viktigt att hitta rätt. Minns skoltvånget att läsa Brott och straff, blev inte så bra, men har läst om den som vuxen och tyckte väldigt mycket om den.

    SvaraRadera
  7. Fin gemensam julklapp, ska bli intressant att följa 🐱

    SvaraRadera