onsdag 4 december 2019

Recension: Marias kockskola av Michael Wiander & Peter Jönsson

Titel: Marias kockskola
Serie: Dexter Olssons äventyr
Författare: Michael Wiander
Illustratör: Peter Jönsson
Format: Kartonnage
Antal sidor: 61
Förlag: Stevali förlag/Grenadine förlag
Recensionsexemplar

"I Marias kockskola får du bland annat lära dig laga morfars favoriträtt jambalaya, Marias pasta pomodoro och den marängsviss som fick Svarthattarna på fall... Lär dig hemligheten bakom Dexters chokladbollar, morfars stora kanelbullar och mycket annat som t ex:
- Kreolsk matlagning
- Amerikansk presidentglass
- Hemlagade munkar
I Marias kockskola presenteras även historien bakom varje maträtt. Ett och annat skratt blir det säkert också. Välkommen in i Marias kök."

--------------------
Jag har läst tre av böckerna i serien om Dexters äventyr och fick erbjudande från författaren om att läsa och recensera den här kokboken och självklart tackade jag ja. Förutom skönlitterära böcker är jag också intresserad av kokböcker och mat så Marias kockskola passade ju perfekt för mig.

Jag blir så glad när jag träffar på en sådan här kokbok.Marias kockskola baserar sig på böckerna om Dexters äventyr och där finns alltså recept på mat som förekommer i böckerna. Det finns knappast något bättre sätt att inspirera barn att laga mat än att de får laga den mat de tidigare läst om i en rolig äventyrsbok.Utöver själva receptena och instruktionerna finns också historik och lite kuriosa om maträtten.

Recepten är enkla och instruktionerna så genomtänkta att de är lätta att följa. Jag har faktiskt provat ett av recepten, Morfars Jambalaya och den var lätt att laga och väldigt god och fungerar alltså även för vuxna.



Marias kockskola vann nyligen barnkategorin i Gourmand Awards Sverige och utsågs till Bästa svenska kokbok för barn 2019  och kommer alltså att representera Sverige i den internationella tävlingen med samma namn.
Den här kokboken är verkligen ett suveränt tillskott i Dexterserien och jag hoppas att den hamnar i många julklappshögar i år.

Tack Michael Wiander för rec.exet!

Dexter Olssons websida där det finns mer info om Dexterböckerna finns HÄR

Mina recensioner av Dexter-böckerna

Morfars hemlighet
Flykten till Vulkanön
Fångar i Luxor

Marias kockskola finns att köpa hos t ex

Adlibris Kartonnage/E-bok
Bokus Kartonnage/E-bok
CDON Kartonnage

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar