tisdag 15 september 2015

Den som knyter sin hand

Titel: Den som knyter sin hand
Författare: Annika Arslan Waltersson
Format: Inbunden
Antal sidor: 306
Förlag: HOI förlag

"Att inte agera får ibland stora konsekvenser...

Nina vill förändra saker genom sitt nystartade parti. Framförallt vill hon bekämpa alla typer av våld och förtryck.
Taxichauffören Kim vet hur man slåss och tvekar inte att hjälpa till. Han rår på de flesta, men någon hjälte vill han inte bli.
Christoffer rånas och misshandlas en regnig natt på en gata i Stockholm. Nina blir ofrivilligt vittne till händelsen och ser hur taxichauffören som ska köra henne hem istället slår ner angriparna. När hon väljer att lämna taxin utan att blanda sig i, inser hon inte att det är just det som kommer att styra dem alla tre mot varandra."

-------------------------------------

Den som knyter sin hand är Annika Arslan Walterssons debutbok och ett av mina "trigger"-ord är debut så jag var ju bara tvungen att läsa den här.

Författaren har tagit sig an ett svårt tema - våld i samhället. Ingen förespråkar våld som lösning på någonting, snarare tvärtom, ändå lever vi i ett samhälle där våldet kryper närmare och närmare vår vardag. Och där polis och myndigheter inte riktigt klarar av att hantera och/eller lösa situationen, det blir istället upp till var och en att göra det bästa av situationen. Och hoppas på att om man själv drabbas att någon går emellan och inte bara vänder ryggen till.
Det tråkigaste är ju att de flesta gör nog precis som Nina om de råkar se något, dvs går därifrån för att slippa blanda sig i. Men då kan man ju fråga sig om Kims sätt, att själv bruka våld mot förövarna, är så mycket bättre. Det här ger en mycket att fundera kring.

Huvudpersonerna tycker jag är lite tunna och jag får inte riktigt grepp om dem ens när man fått veta mer om deras bakgrund, speciellt Nina är nästan lite för färglös för min smak. Jag skulle faktiskt också ha velat veta mer om t ex Ninas familj och varför situationen där är som den är.

Den som knyter sin hand väcker många tankar och funderingar och framför allt så funderar i alla fall jag på vad jag skulle göra i en situation där jag ser någon bli attackerad...

Tack till Hoi förlag för rec.exet!

Den som knyter sin hand finns att köpa hos t ex

Adlibris Inbunden/E-bok
Bokus Inbunden/E-bok
CDON Inbunden/E-bok




1 kommentar:

  1. Intressant tema, onekligen. Min gamla chef gick emellan vid en misshandel en gång, det slutade med att han själv blev åtalad.

    SvaraRadera