måndag 14 september 2015

Hur barnen tog makten

Titel: Hur barnen tog makten
Författare: David Eberhard
Format: Pocket
Antal sidor: 254
Förlag: Pocketförlaget

"Vår oro för hur vi ska uppfostra våra barn har kanske aldrig varit större än idag. Experterna ger alla olika råd och idealen vi bär med oss påminner om de som syns i TV-programmet Solsidan.

Samtidigt som vi inte får säga emot barnen eller tillrättavisa dem så varnar vi dem för allt. Den överbeskyddande föräldern har kommit att bli idealet. Inte konstigt eftersom experter berättar för oss hur sköra barnen är. Men barn är tåliga varelser. De är gjorda för att överleva vedermödor som vida överstiger dem som de kommer att bli utsatta för i dagens samhälle.

Så ta det lugnt. Genom att ignorera de flesta så kallade experter blir ni förmodligen både lugnare och tryggare i er roll som vuxna. Och genom att följa en del råd om vad man faktiskt vet kan barnuppfostring bli mycket mindre ångestfyllt.

Hur barnen tog makten handlar om hur vi kommit att uppfostra barn. Om man ens får göra det. Hur kunde vi hamna i en situation där ordet uppfostran blivit ett skällsord?"

--------------------------------------

Jag har inga egna barn...men åsikter om barnuppfostran och speciellt om barnuppfostran nu och då har jag massor av såklart. Eftersom jag tidigare läst en annan av David Eberhards böcker (I trygghetsnarkomanernas land: Sverige och det nationella paniksyndromet) och märkte då hur mycket jag höll med om hans tankar och åsikter så kunde jag ju inte låta bli den här boken, trots alltså avsaknaden av egna barn.

Jag tror det nog är många som blir ganska provocerade av det författaren har att säga om barnuppfostran, men jag tror också att många, speciellt i min generation, nickar instämmande. Jag vet själv att jag redan i 12-årsåldern var fullständigt förstummad av hur svenska barn betedde sig i skolan osv - jag var ju själv uppfostrad på ett helt annat sätt.
Det är ganska sällan jag egentligen blir irriterad på barnen som lever rövare i affärer osv, däremot kan jag bli mäkta irriterad på föräldrar som överhuvudtaget inte har lärt sina barn hur man beter sig bland folk och som inte heller har någon som helst koll på dem.  Och det är lite det som Eberhard har åsikter om. Är verkligen den som är snällast också den bästa föräldern?

Det finns oerhört mycket i Eberhards bok som jag nog tror många småbarnsföräldrar skulle må bra av att läsa. Och faktiskt så kan jag även tycka att dagens djurägare också skulle kunna ha nytta av den här boken - djurägares syn på sina sällskapsdjur börjar mer och mer likna småbarnsföräldrars syn på sina barn. Mycket i den här boken är sådant som folk i min generation ser som sunt förnuft, och som för oss inte är några konstigheter med men sunt förnuft står inte särskilt högt i kurs numera.

Boken är lättläst och Eberhards lättsamma och humoristiska sätt att tackla problematiken kring barnuppfostran gör också boken läsvärd för barnföräldrar men även för oss som inte har egna barn.

Hur barnen tog makten finns att köpa hos t ex

Adlibris Inbunden/Pocket/E-bok
Bokus Inbunden/Pocket/E-bok
CDON Inbunden/Pocket/E-bok









Inga kommentarer:

Skicka en kommentar