Recension: Rovhjärta av Ulrika Rolfsdotter

Titel: Rovhjärta
Författare: Ulrika Rolfsdotter
Format: Häftad Förhandsutgåva
Antal sidor: 416
Förlag: Bazar förlag

"Annie Ljung har byggt upp ett nytt liv som socionom i Stockholm, långt från hembyn Lockne. När hennes dementa mamma rymmer från äldreboendet tvingas Annie återvända till den plats hon både älskar och hatar. Samtidigt försvinner hennes släkting Saga spårlöst och Annie övertalas stanna. Vad har egentligen 17-åriga Saga för hemligheter? Har hon rymt, varit med om en olycka eller mördats? Annie blir alltmer indragen i sökandet och tvingas återigen möta demonerna från sitt förflutna."

-------------------------

Den här boken längtade jag verkligen efter att få börja läsa. Redan titeln är ju så lockande och baksidestexten med "en drabbande kriminalroman inspirerad av folktro, historiska mordfall och 1600-talets häxprocesser" fick mig ännu mer sugen på att läsa boken. Inte nog med allt det där, Rovhjärta är författarens debutbok och jag är ju, som bekant, väldigt svag för debuter. Rovhjärta är första delen i en planerad serie som utspelar sig i Ångermanland

Berättelsen börjar lugnt men med tanke på titeln så anar man ju att lugnet inte lär bli långvarigt. Samma är det med stämningen som från början känns lugn men börjar sen sakta bli mörkare. Det jag alltid uppskattar i böcker som utspelar sig utanför storstadsregionerna är bra miljöbeskrivningar och det finns det gott om i den här boken. De här miljöbeskrivningarna gör ju sitt till när det gäller stämningen för här handlar det om glesa byar och mörka skogar

Persongalleriet i boken känns trovärdigt och människorna verkliga vilket  bidrar till att man blir engagerad i allt som händer och allt som redan hänt. För det är här som Annies bakgrund och det förflutna spelar in och får mer plats än vad man från början kunde ana.

Även om jag redan från början anade att det här verkligen skulle bi en bok som passade för mig så kunde jag inte ana hur mycket jag skulle gilla den och återigen har jag fått bevis för att man kan hitta riktiga pärlor är man läser debutböcker, den här debuten blev jag nämligen otroligt imponerad av.

Rovhjärta är en lättläst, spännande och oförutsägbar bladvändare som får mig som läsare att hela tiden vilja läsa "bara en sida till" Jag vill nog gärna fortsätta att läsa den här serien, den här boken är verkligen i min smak. Rekommenderas!

Tack Bazar förlag för rec.exet!

Mer om författaren och hennes bok på Ulrika Rolfsdotters websida

Rovhjärta finns att köpa hos t ex