lördag 26 januari 2019

Veckans bokmärke vecka 4



Vad har du mellan sidorna den här veckan? Är det senaste kvittot från ICA, ett gem från jobbet eller kanske du också alltid använder ett bokmärke? Är det inte dags att visa upp vad du använder just nu? Eller kanske du är som jag, samlar på bokmärken? Oavsett vad du använder, visa upp det! Lägg gärna en länk i kommentarerna så jag också kan se vad du har mellan sidorna.

-----------------------


Den här gången blir det ett bokmärke som jag fick för inte så länge sedan


När det kommer rec.ex så har förlaget skickat med lite av varje. I den här boken fanns allt det vanliga, dvs ett pressmeddelande osv, men så hade de också skickat med det här kortet och ja tycker det passar så bra som bokmärke så jag stoppade er den direkt i bokmärkeslådan. Boken den kom med var

Floden av Markus Lutteman (titeln är länkad till recensionen där det finns mer info om boken)

fredag 25 januari 2019

Helgläsning vecka 4

Den här helgen är det mest maken som har mycket att göra, han ska klyva ved så vi har ett bra tag framöver och så ska han stycka och paketera rå mat (BARF) till både illrar och katter. Jag kan inte hjälpa till med något av det så jag får istället en massa egentid som jag kan använda till att läsa och pyssla med bloggen. En stor del av fredagen har visserligen redan gått åt eftersom vi varit och handlat så jag har inte hunnit läsa så mycket som jag hade velat, men jag får väl försöka ta igen det under helgen. Jag hopps alltså på gott om lästid den här helgen.





Det jag tänkt läsa den här helgen är



Xirianas gåta av Joseph A. Davis
Läser jag just nu












Pow wow av Tommy Orange












Som Nitroglycerin av Frida Moisto




Veckans citat vecka 4




torsdag 24 januari 2019

Helgfrågan vecka 4


Idag var jag så slut efter middagen att jag la mig i soffan direkt efter maten och tvärsomnade såklart utan att ha hunnit med att svara på Mias Helgfråga. Alltså tar jag itu med det nu innan jag tar en mugg med te och sätter mig och läser en stund. Helgfrågan lyder

Har du svårt för att stava till något ord?
Vilken film som har premiär 2019 vill du se?

---------------

Nej, egentligen har jag inte svårt att stava till några ord, mitt problem är istället ett helt annat. Jag skriver med bara en hand och har en tendens att försöka skriva lite för snabbt ibland och då kan det bli riktigt fel. Jag försöker kolla igenom det jag skrivit innan jag publicerar texten men det slinker med felskrivningar ändå, sånt som jag sen förhoppningsvis ser när jag ögnar igenom texten vid något annat tillfälle




Egentligen är jag nog inte speciellt sugen på att gå på bio alls, i alla fall just nu. Jag går  väldigt sällan på bio överhuvudtaget, men om jag måste välja så skulle jag nog i sådana fall vilja se The Favourite.


Nytt i bokhyllan

Det fanns ett bokpaket i brevlådan idag


Skrapsår av Marcus Löfblad (Ebes förlag)



Läsväder?


Det var verkligen perfekt läsväder i morse! Vitt, vitt och lite mer vitt och så disigt att man knappt kunde se skogen på andra sidan fältena. Perfekt väder att sitta inne med en mugg te och läsa en bra bok.

Hett i hyllan #180

Dags för Monikas Hett i hyllan. Hon säger

Jag bara gissar nu, men jag tror inte jag är ensam om att ha en del böcker i hyllan som stått där i evinnerliga tider. Är det inte dags att de där, halvt, bortglömda böckerna får ta lite plats och synas? Jo, det tycker jag. Verkligen. Därför kommer de, en efter en, att dyka upp här varje torsdag under rubriken Hett i hyllan. Lite lagom tvetydigt, eller hur? Vad har du för dolda skatter i hyllan?

--------------

Jag har plockat fram ett loppisfynd igen

Sasjenka av Simon Montefiore (titeln är länkad till förlagets sida där det finns mer info om boken)
Baksidestext:
"Sankt Petersburg vintern 1916. Tsarryssland står vid randen till revolution. Sasjenka är på väg genom skolans grindar för att fira jullov då hon grips av tsarens polis. Hon har trots sin bakgrund, en stormrik judisk bankirfamilj, haft samröre med kretsar som vill störta tsarväldet. Sasjenka går under namnet "Kanrat Snöräv" och samma natt som hennes mor förlustar sig med Rasputin fryser hon själv i en stinkande cell. Tjugo år senare, strax före andra världskrigets utbrott, äär hon gift med en man vars stjärna står högt inom partiet. Men en passionerad kärlekshistoria kastar allt över ända, och under Stalins utrensningar i partitoppen faller skuggan snart över Sasjenka och hennes make. Hon ställs inför ett fruktansvärt val - att tvingas offra sig själv för att om möjligt rädda det hon håller kärast, sina två barn.
Femtio år senare får en ung kvinnlig historieforskare i uppdrag att genomsöka Stalins arkiv för att ta reda på vad som egentligen hände uppdragsgivarens familj under terrorn vid 1930-talets slut. Resultatet av hennes efterforskningar hade ingen kunnat drömma om."

Den här boken köpte jag 2013 på säsongspremiären för Ulva bakluckeloppis. Jag kan förstå varför jag köpte den för jag blir riktigt sugen på att läsa den nu också när jag läser baksedestexten. Varför jag inte läst den ännu har nog att göra med det gamla vanliga "tidsbrist och i det här fallet också att den är på ca 600 sidor och jag tror jag därför inte tagit den när det varit dags att börja på ny bok. Men snart så.