torsdag 24 januari 2019

Hett i hyllan #180

Dags för Monikas Hett i hyllan. Hon säger

Jag bara gissar nu, men jag tror inte jag är ensam om att ha en del böcker i hyllan som stått där i evinnerliga tider. Är det inte dags att de där, halvt, bortglömda böckerna får ta lite plats och synas? Jo, det tycker jag. Verkligen. Därför kommer de, en efter en, att dyka upp här varje torsdag under rubriken Hett i hyllan. Lite lagom tvetydigt, eller hur? Vad har du för dolda skatter i hyllan?

--------------

Jag har plockat fram ett loppisfynd igen

Sasjenka av Simon Montefiore (titeln är länkad till förlagets sida där det finns mer info om boken)
Baksidestext:
"Sankt Petersburg vintern 1916. Tsarryssland står vid randen till revolution. Sasjenka är på väg genom skolans grindar för att fira jullov då hon grips av tsarens polis. Hon har trots sin bakgrund, en stormrik judisk bankirfamilj, haft samröre med kretsar som vill störta tsarväldet. Sasjenka går under namnet "Kanrat Snöräv" och samma natt som hennes mor förlustar sig med Rasputin fryser hon själv i en stinkande cell. Tjugo år senare, strax före andra världskrigets utbrott, äär hon gift med en man vars stjärna står högt inom partiet. Men en passionerad kärlekshistoria kastar allt över ända, och under Stalins utrensningar i partitoppen faller skuggan snart över Sasjenka och hennes make. Hon ställs inför ett fruktansvärt val - att tvingas offra sig själv för att om möjligt rädda det hon håller kärast, sina två barn.
Femtio år senare får en ung kvinnlig historieforskare i uppdrag att genomsöka Stalins arkiv för att ta reda på vad som egentligen hände uppdragsgivarens familj under terrorn vid 1930-talets slut. Resultatet av hennes efterforskningar hade ingen kunnat drömma om."

Den här boken köpte jag 2013 på säsongspremiären för Ulva bakluckeloppis. Jag kan förstå varför jag köpte den för jag blir riktigt sugen på att läsa den nu också när jag läser baksedestexten. Varför jag inte läst den ännu har nog att göra med det gamla vanliga "tidsbrist och i det här fallet också att den är på ca 600 sidor och jag tror jag därför inte tagit den när det varit dags att börja på ny bok. Men snart så.









4 kommentarer:

  1. Ja, 600 sidor kan ju göra att man skjuter upp läsandet...

    SvaraRadera
  2. Intressant tid i ett intressant land.

    SvaraRadera
  3. Det finns så många böcker att läsa. Hoppas du börjar med den någon gång.

    SvaraRadera
  4. Men det är inte Idioten-Rasputin va? Det kanske är ett vanligt namn såklart men jag tänkte om det var någon vink.

    SvaraRadera