söndag 20 januari 2019

Recension: Floden av Markus Lutteman

Titel: Floden
Författare: Markus Lutteman
Format: Inbunden
Antal sidor: 244
Förlag: Bookmark förlag
Recensionsexemplar

"Något döljer sig i tystnaden
Fyra personer färdas tillsammans längs en mörk flod. De känner inte varandra, vet inte var de befinner sig eller vart de är på väg.
När hemligheterna börjar röjas och de äntligen förstår var de hamnat inser de att det kan vara för sent att ta sig därifrån."

-------------------------
Jag har hittills läst ett antal böcker (länk till recensioner längre ner på sidan, förutom en som jag läste innan jag började blogga) av den här författaren och gillat allihopa, hans böcker passar mig helt enkelt. När jag då såg att den här skulle ges ut så ville jag såklart läsa den också och förlaget skickade den till mig

Boken är ju inte speciellt tjock så jag trodde att det nog skulle gå snabbt att läsa den, men oj vad jag bedrog mig. Inte bara miljön i boken är mörk, själva berättelsen är det också. När jag började läsa kändes det nästan som att den lutade lite åt skräckhållet men ju längre in i boken jag kom desto mer insåg jag att den enda skräcken i den nog för en del är de funderingar som den kan ge upphov till. För mig blev det många små pauser för att i tankarna gå igenom det jag läst och det var nog största orsaken till att boken tog så lång tid för mig att läsa. Det gick ganska fort att komma underfund med var de fyra personerna befann sig och varför, men hur det hela skulle sluta kunde jag inte ens gissa mig till. Och slutet var  det enda jag blev lite besviken på, jag hade nog väntat mig något helt annat.

Floden är en mycket speciell bok som är svår att recensera utan att avslöja innehållet och förstöra för andra läsare. Det här är en bok som man måste läsa och uppleva själv utan att i förväg veta alltför mycket om den. Och det är en bok som man inte ska hasta igenom utan man ska ta sig tid att fundera också medan man läser.
Floden är en välskriven, mörk och suggestiv berättelse som väckte en hel massa tankar och minnen hos mig. Den är verkligen läsvärd och hamnar direkt bland Årets favoriter hos mig!


Tack Kult PR/Bookmark förlag för rec.exet

Mer info om författaren och hans böcker finns på Markus Luttemans websida

Mina recensioner av andra böcker jag läst av den här författaren

Herkulesserien (medförfattare)
Zack
Leon
Bambi
Heroine

Fristående böcker
Det du inte såg
Blodmåne

Floden finns att köpa hos t ex

Adlibris Inbunden/E-bok
Bokus Inbunden/E-bok
CDON Inbunden




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar