torsdag 20 juni 2019

Hett i hyllan #201


Dagarna bara flyger förbi och helt plötsligt är det torsdag igen. Eftersom det är torsdag så är det också dags att visa upp hyllvärmare i Monikas Hett i hyllan. Hon säger

Jag bara gissar nu, men jag tror inte jag är ensam om att ha en del böcker i hyllan som stått där i evinnerliga tider. Är det inte dags att de där, halvt, bortglömda böckerna får ta lite plats och synas? Jo, det tycker jag. Verkligen. Därför kommer de, en efter en, att dyka upp här varje torsdag under rubriken Hett i hyllan. Lite lagom tvetydigt, eller hur? Vad har du för dolda skatter i hyllan?

---------------------------


Wolf Hall av Hilary Mantel
Baksidestext:
"England, 1530-tal, landet är en hårsmån från katastrof. Henrik VIII vill få påven att annullera äktenskapet med Katarina för att istället äkta Anne Boleyn och få den son som kan säkra tronen åt släkten Tudor. Thomas Cromwell blir mannen som ska ordna saken. Till varje pris.
Hilary Mantels porträtt av Cromwell, sonen till en smed som blev kungens närmaste man, är en studie i makt, kärlek och politik som säger lika mycket om vår egen tid som om Tudors England."

-------------

Den här köpte jag 2014 när nätbokhandlarna hade sommarrea. Jag hade hört och läst så mycket positivt om den här boken att jag inte kunde låta bli när jag fick den till ett bra pris. En av orsakerna till att den blivit stående i bokhyllan är nog att den är en tegelsten på drygt 600 sidor och att jag därför valt bort den varje gång jag plockat fram en ny bok att läsa. Och det i kombination med tidsbrist har då gjort att den stått i bokhyllan ända sen jag köpte den. Just nu känner jag att jag inte riktigt har tid eller ork att sätta igång med den, men förr eller senare kommer jag definitivt att läsa den här boken.

4 kommentarer:

  1. Den lånade jag på biblioteket och började läsa, men det var när jag jobbade och hur det nu var kom jag bara in något kapitel innan jag blev tvungen att lämna tillbaka den. Men jag skulle nog gärna läsa den. Har ju hört så mycket bra om den.

    SvaraRadera
  2. Den här läste maken när den kom, men jag avskräcktes av flera skäl.

    SvaraRadera
  3. Den där står oläst i min hylla också.

    SvaraRadera
  4. Den har jag så klart hört talas om, men den har aldrig lockat mig.

    SvaraRadera