måndag 25 februari 2019

Recension: Som nitroglycerin av Frida Moisto

Titel: Som nitroglycerin
Serie: Lisa Engström, del 1
Författare: Frida Moisto
Format: Inbunden
Antal sidor: 477
Förlag: Bokfabriken
Recensionsexemplar

"När stjärnadvokaten Niklas Bromander påträffas död i ett garage i centrala Jönköping får kriminalkommissarie Lisa Engström fallet på sitt bord. Utredningen väcker starka känslor då Bromander några år tidigare fått en polismördare frikänd. Lisa, ökänd på polishuset för sitt heta temperament, är den enda som uttalar högt vad alla egentligen känner - att Niklas Bromander bara fått vad han förtjänat.
Kort därefter försvinner Bromanders äldsta dotter spårlöst och polisen börjar ana att allt inte står rätt till i familjen. När bilder på dottern, fastbunden och naken, dyker upp drar en intensiv polisjakt igång. Spåren leder till en samtalsgrupp för utsatta kvinnor. Är det någon där som bestämt sig för att hämnas? Eller finns hotet närmare än så?
Samtidigt brottas Lisa med sitt eget mörka förflutna. Någon vill henne illa. Att hon inte ska passa in. Aldrig känna sig hemma. Vreden växer inom henne. Och den vill ut."

-------------------------
Den här tyckte jag lät väldigt spännande och som en bok som just nu skulle passa perfekt i min läsahög, jag vill ju gärna ha en rejäl blandning på det jag läser och då behövs det också action och ond, bråd död för att få till en bra balans. Som grädde på moset är Som nitroglycering Frida Moistos debutbok och jag är ju svag för debuter.

Som nitroglycerin är action i ordets rätta bemärkelse. Tempot är svindlande högt och jag dras med och vänder sida efter sida en hiskelig fart. Intrigen är spännande med många oväntade vändningar och det går helt enkelt inte att gissa sig till exakt hur det hela ska sluta.

Huvudpersonen Lisa Engström får jag, än så länge, ingen riktig "kontakt" med, hon är en lite udda person med sina alldeles egna demoner och ett mörkt förflutet. Det framkommer ju en del om hennes bakgrund och vad som får henne att reagera som hon gör, men ändå får jag inte riktigt någon känsla för henne. Kanske det kommer när jag lär känna henne bättre. Hon är verkligen explosiv och agerar inte alltid som man förväntar sig och det är nog där som jag har det enda som jag har lite svårt för med den här boken. Hade handlingen utspelat sig i princip i vilket annat land som helst så hade jag nog inte ifrågasatt Lisas handlande i en del situationer,  men nu är det Sverige det handlar om och då fungerar det inte riktigt för mig. Jag har alltså en liten trovärdighetskris mitt i läsningen, men jag påminner mig om att det här är en påhittad berättelse och då fungerar det.

Som nitroglycering är en spännande och fartfylld debut som är väldigt lätt att fastna i och inte släppa innan man läst sista bokstaven. Det här är alltså inte en bok man ska börja läsa på kvällen om man måste jobba nästa dag för det lär inte bli så mycket sömn den natten "Bara en sida till!", så var det för mig i alla fall.
Det stod ganska klart på slutet att det nog måste komma en fortsättning och när jag kollade på författarens websida så fick jag det bekräftat, uppföljaren kommer hösten 2019. Jag ser fram emot den uppföljaren för den vill jag verkligen läsa.

Jag har bjudit på en smakbit från boken i ett annat inlägg HÄR

Tack Bokfabriken för rec.exet!

Mer info om författaren och hennes böcker finns på Frida Moistos websida

Som nitroglycerin finns att köpa hos t ex

Adlibris Inbunden
Bokus Inbunden
CDON Inbunden




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar