söndag 16 september 2012

Alla monster måste dö

Alla monster måste dö av Magnus Bärtås & Fredrik Ekman

"1978 kidnappar den nordkoreanska regimen Sydkoreas mest kända filmstjärnepar, skådespelerskan Madame Choi ocg regissören Shin Sang-ok. De går till slut med på den filmgalne Kim Jong Ils krav att göra regimvänlig spelfilm för att indoktrinera nmassorna. Först åtta år senare lyckas de fly under spektakulära former.
Efter att ha träffat Madame Choi i Seoul ansluter sig Magnus Bärtås och Fredrik Ekman hösten 2008 till en organiserad gruppresa till Nordkorea. Med stigande förundran betraktar de sakernas tillstånd i detta land som formellt styrs av den döde diktatorn Kim Il Sung. Där människor dör av svält medan miljontals dollar läggs på ett minnespalats till den döde härskaren. Med på resan finns bland annat Nordkoreaexperten, chockturisterna, en jättelik scweizare och en spenslig rysk kemist som frenetiskt samlar vattenprover, allt medan de två guiderna förtvivlat försöker hindra gruppen att skingras och dessutom få till en stunds trevlig karaoke efter middagen."

-------------------------------------------------------------------------


När man läser Alla monster måste dö så är man emellanåt inte riktigt säker på vad som är verklighet och vad som bara är påhittat. Det känns som att hela Korea är ett monstruöst stort skämt. Visst har jag vetat redan tidigare om Nordkorea men att allt är så här absurt hade jag ingen aning om. Emellanåt känns hela landet som ett enda stort skämt, vilket det självklart inte är, speciellt för dom stackars invånarna som tvingas lyda en fullständigt sinnessjuk ledare och hans följeslagare.  Jag tog med mig boken som reselektyr på en liten helgresa vi gjorde och det var inte så välbetänkt eftersom jag fastnade så i läsandet att jag nog inte var särskilt sällskaplig på kvällen. Alla monster måste dö är en bok som jag verkligen rekommenderar..

Boken kan köpas hos t ex Bokus och Adlibris







Inga kommentarer:

Skicka en kommentar