lördag 14 januari 2017

Inte utan min bror av Lena Frost

Titel: Inte utan min bror
Författare: Lena Frost
Format: Pocket
Antal sidor: 284
Förlag: Cyberinfo Sverige
Recensionsexemplar

"Lena är en kärleksfull syster som oroar sig för sin bror Shan, som kommit in i den undre världen. Shan har dessutom uppvisat tecken på att han är sjuk. Vi får följa Lenas kamp för sin bror från det att hon är nio år gammal. Under tiden hon undersöker vad hennes bror har för inblandning i den undre världen träffar hon den häftiga Sasha. Sasha och hennes bror gör vad de kan för att dölja vad de pysslar med för Lena.
Men Lena är inte dum, hon får allt reda på ett och annat. Under en utekväll med sin bror Shan och hans vän Sasha, träffar Lenas vän Jessica den ökända Goran."

--------------------------

Jag läser ganska få YA-böcker, de har inte riktigt känts som nånting för mig. I och med att jag själv inte har barn och inte heller har kontakt med riktigt så unga personer (även om många av mina bekanta är betydligt yngre än jag) så har jag ibland känt att jag inte riktigt kunnat relatera till böcker ur den genréen. Men min vana trogen försöker jag ibland att närma mig genréen, i alla fall så pass mycket att jag får en aning om vad man skriver om och hur. Med den här boken var det titeln som lockade mig till att prova.Eftersom jag inte är så bevandrad i genrén så hade jag inte heller några förväntningar på boken.

När det gäller huvudpersonerna Lena och Shan så får jag faktiskt ingen större känsla för vad de egentligen är för personer. Jag saknar också mer om deras bakgrund och historik, det hade varit lättare att förstå banden dem emellan om man vetat hur det kommer sig att de ser sig själva som bror och syster. Visserligen får man veta lite mer alldeles i slutet på boken, men vid det laget väcker det mer frågor än vad det ger svar.

Själva berättelsen är jag lite kluven inför - på ett sätt förstår jag varför den skrivits men på samma gång saknar jag en tydlig poäng med hela berättelsen. Jag förstår att författaren velat berätta om de starka banden mellan Lena och Shan och att de banden inte bryts oavsett vad som händer, men det blir samtidigt lite otydligt eftersom det är så mycket som inte har med dem att göra och som bara ses ur Lenas synvinkel.
Jag är också lite tveksam till att målgruppen är ungdomar, speciellt eftersom det inte finns någon riktig poäng med berättelsen förutom att berätta vad som händer de här två personerna under en begränsad tidsperiod. Och det är väl här som det märks tydligast att jag åldersmässigt befinner mig ganska långt ifrån målgruppen - och att jag inte har speciellt mycket kontakt med personer inom det åldersintervallet. Jag saknar en tydligare linje när det gäller vad författaren vill förmedla med berättelsen.

Det jag allra tydligast känner är att boken inte riktigt är "färdig" utan skulle nog må bra av en omarbetning och därmed också få till vad som hände sedan - hur blir Lenas liv efter allt som har hänt.
Inte utan min bror känns för mig som en grund att börja bygga vidare på.

Tack Lena Frost för rec.exet!


Inte utan min bror finns att köpa hos t ex

Adlibris Häftad
Bokus Häftad
CDON Häftad



1 kommentar:

  1. Jag har också fått läsa och recensera boken. Håller med dig till stor del, men jag läser däremot massor med ungdomsböcker och det är inte roligt att behöva såga en bok, men Inte utan min bror var inte läsvärd tyvärr.

    SvaraRadera