måndag 23 januari 2017

Över frusen älv av Theréze Ingmarson

Titel: Över frusen älv
Serie: Sophie, del 2
Författare: Theréze Ingmarson
Format: Inbunden
Antal sidor: 282
Förlag: Theréze Ingmarson
Recensionsexemplar

"Det är höst när Sophie återvänder till Älvdalen och bosätter sig på den gård hon köpt djupt inne i skogen. Nya vänner och känslorna för Christer får henne att lämna västkusten för gott. Hon fyller gården med vanskötta djur som en avliden släkting lämnar efter sig.
Samtidigt maler minnen från sommarens otäcka händelser vid sommarstugan nästgårds. Och vem ses som mest varglik, giriga arvtagare eller de fyrbenta som smyger runt knuten, allt medan kylan tränger sig på."

-----------------

Jag läste första delen i den här serien förrförra året och den kändes inte riktigt som någonting för mig. Men att en bok inte passar en behöver inte betyda att det är bokens fel utan det kan lika gärna handla om fel tidpunkt. Men jag ger oftast inte upp en författare bara på grundval av en enda bok, så jag blev jätteglad när jag fick förfrågan från författaren om att läsa även del två.

Den här gången tycker jag att jag får bättre grepp om Sophie även om jag fortfarande har svårt att uppfatta henne som fastighetsmäklare. Däremot tycker jag att det känns helt rätt att hon jobbar i en bokhandel. Hennes djurintresse är nog ett av de drag som för mig berättar mest om henne som person. I o m att jag själv hållit på med djur i någon form i stort sett hela livet så finns det en del igenkänning, speciellt i hur hon tar sig an de misskötta djuren från släktingens gård.

Jag tycker fortfarande inte att jag får reda på så mycket om Christer för att riktigt förstå vad det är Sophie ser i honom, men kanske att sådant blir klarare ju längre man kommer in i serien.
Ingemar är fortfarande min favorit.
Miljöbeskrivningarna tycker jag om, jag tycker det märks att författaren berättar om platser som hon själv tycker om och då blir det alltid bra.

Över frusen älv är riktigt mysig feelgood att läsa framför brasan när snön yr utanför. Och ett extra plus vill jag faktiskt ge för omslaget som är väldigt vackert.
Jag ser verkligen fram emot att få veta mer om Sophies liv i kommande delar i serien.Och nu är jag faktiskt lite sugen på att läsa om första delen för att se om jag fortfarande tycker likadant som vid första genomläsningen.
Tack Theréze Ingmarson för rec.exet!

Mer info om författaren och hennes böcker finns på Theréze Ingmarsons websida


Min recension av del 1

Flugfiskarens dotter



Över frusen älv finns att köpa hos t ex

Adlibris Inbunden
Bokus Inbunden
CDON Inbunden


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar