tisdag 3 januari 2017

The Twelve Days of Christmas - dag 10

Nu har jag tillbringat morgonen med att städa pga kattrackorna, eller egentligen en viss kattracka. Kan säga att en viss Savannah är billig idag! När Dart blir förbannad så blir han det med råge och han visar det. Imorse har han nog blivit det för att maken åkt iväg till jobbet eller nåt. Han hade i alla fall hämtat en kartong som skulle brännas (och låg alltså vid braskaminen), burit/dragit med sig den till köket och där sen rivit halva kartongen till konfetti, dvs småbitar som han sen spottat ut över hela golvet. Inte så konstigt då att han var ovanligt tyst den här morgonen och försökte inte ens väcka mig - han vet ju att konfettitillverkning är strängt förbjudet i det här hushållet!
Nu kan jag äntligen ägna mig lite åt annat, t ex Ugglan&bokens utmaning The Twelve Days of Christmas. Det går ut på att man ska ge ett boktips efter ett tema ur en vers i en engelsk visa. Idag är det den tionde dagen och versen lyder

"On the tenth day of Christmas,
my true love sent to me
Ten lords a-leaping,
(Nine ladies dancing,
Eight maids a-milking,
Seven swans a-swimming,
Six geese a-laying,
Five golden rings,
Four calling birds,
Three French hens,
Two turtle doves,
And a partridge in a pear tree")

och Helena(Ugglan&boken säger

Temat för The Tenth Day of Christmas blir därför herremän/män och att hoppa.

Uppgiften för dig som vill vara med är alltså att tipsa om en bok på ett av dessa teman, antingen i bokens titel eller innehåll. Skriv ett eget inlägg om du vill, eller lämna en enkel kommentar här i inlägget.


---------------

Det här var inte lätt, det fanns inte så mycket att välja  bland mina lästa böcker  Men något hittar man ju alltid så boktipset idag får bli två, en med en herreman och en med hoppande







Dorothy Sayers böcker om Lord Peter Wimsey  (namnet är länkat till Adlibris och där finns mer info om böckerna) är underbara. Jag läste många av dem för länge sedan (långt innan jag började blogga) och skulle faktiskt inte ha något emot en omläsning just nu.











Därför hoppar jag av Naoki Higashida (titeln är länkad till recensionen och där finns mer info om boken)











5 kommentarer:

  1. Dorothy Sayers böcker vill jag läsa.

    SvaraRadera
  2. Lord Peter hörde till dem jag valde bort - men visst är han värd all uppmärksamhet! Jag läser om Dorothy S med ojämna mellanrum - ren och skär eskapism.
    Margaretha

    SvaraRadera
  3. Därför hoppar jag låter som en bok för mig. intressant ämne och Japan

    SvaraRadera
  4. Naoki Higashidas bok verkar väldigt intressant.

    SvaraRadera
  5. Dorothy Sayers borde jag läsa nån gång!

    SvaraRadera