måndag 12 juni 2017

Recension: Heroine av Mons Kallentoft & Markus Lutteman

Titel: Heroine
Serie: Herkulesserien
Författare: Mons Kallentoft & Markus Lutteman
Format: Inbunden
Antal sidor: 358
Förlag: Bookmark förlag
Recensionsexemplar


"Tunnelbanan har brunnit och varken bussar eller ambulanser kör längre in i Stallhagen. De kriminella gängen har tagit över, och när en polisbil sprängs i luften sätter polisen stopp för alla uttryckningar.
Så sprids en film i sociala medier. En ung kvinna har skändats och lämnats för att dö.
Polisen slår en järnring kring förorten. Gatorna brinner och allmänheten skriker efter hämnd.

Kriminalinspektör Zack Herry vid Särskilda enheten ger sig ensam in för att hitta kvinnan innan det är för sent. Men mörka krafter arbetar i det fördolda för att ge honom hans livs svåraste prövning."

----------------

Det här årets mest efterlängtade bok dök äntligen upp i min brevlåda. Heroine är fjärde delen i Herkulesserien och varje gång jag läser en bok i den serien så börjar jag längta efter nästa.

Ska man läsa den här boken så är det bäst att sätta på sig säkerhetsbältet direkt och dra åt den ordentligt för det är verkligen full fart från början till slut.

Jag var ju lite smått besviken på förra boken, Bambi, för att bilden av Zack Herry med barnvagn blev fel för mig. I Heroine är Zack "sig själv" igen, dvs så som jag vill ha honom, och det betyder att regler är till för att brytas och allt går att lösa med våld. Samtidigt kan jag ju nu se att händelserna i Bambi bildar en del av grunden till den här berättelsen.

Berättelserna i serien har efterhand blivit mer och mer aktuella och Heroine är nästan kusligt aktuell. Det är inte alltför länge sedan man kunde läsa i tidningarna om upplopp i vissa stadsdelar i större svenska städer, att det fanns områden dit utryckningsbilar vägrade åka in i utan poliseskort och att till exempel kollektivtrafiken avstannade helt i vissa områden därför att det var alltför riskfyllt att åka igenom området. Aktualiteten förstärks för mig av att jag senast idag lyssnade på radio om polisens lista på "särskilt utsatta områden", dvs områden som är ungefär som Stallhagen. Och det är inte mer än några dagar sen som radionyheterna rapporterade från en rättegång där en del handlade om en film som satts ut på Internet.

Heroine är definitivt en sträckläsningsbok och när jag var klar så satt jag och försökte hämta andan och kände mig så yr som man blir efter en åktur i överljudsfart. Herkulesserien är definitivt min favoritserie och jag tycker nog att Heroine är den hittills bästa av böckerna. I mina ögon finns det ett fel med den här serien och det är att det dröjer alldeles för länge innan nästa bok kommer. Jag vill ha den NU!



Mer info om författarna och deras böcker finns på

Mons Kallentofts websida
Markus Luttemans websida

Mina recensioner av de tidigare delarna

Zack
Leon
Bambi

Tack Bookmark förlag för rec.exet!





Heroine finns att köpa hos t ex

Adlibris Inbunden/E-bok
Bokus Inbunden/E-bok
CDON Inbunden


1 kommentar:

  1. Har inte läst den, eller någon annan bok i samma serie

    SvaraRadera