torsdag 24 maj 2018

Recension: Tystnaden av Dean Koontz

Titel: Tystnaden
Originaltitel: The Silent Corner
Serie: Jane Hawk, del 1
Författare: Dean Koontz
Översättning: Sara Jonasson
Format: Inbunden
Antal sidor: 410
Förlag: Bokfabriken
Recensionsexemplar

"Jag måste verkligen dö nu", är de sista skälvande orden från en man som har allt men ändå tar sitt liv. I eftersvallet av hans handling står hans änka, FBI-agenten JaneHawk. Hon är fast besluten att göra det som all sorg och ilska inom henne kräver: att finna sanningen.
Ett oroväckande mönster träder fram. Hawks make verkar inte vara ensam. Många framgångsrika människor, till synes lyckliga och rofyllda, har den senaste tiden begått självmord. Någon verkar försöka skydda en hemlighet så viktig eller hemsk att ett människoliv inte är värt någonting i jämförelse.
Men Jane är lika skarpsinnig som hennes motståndare är grymma och hon drivs av ett raseri som de aldrig kan förstå, fött ur kärlek."

-----------------------

Den här boken dök upp som en överraskning från förlaget och det var ju kul för annars hade jag nog inte läst den. Jag har läst några böcker av Dean Koontz tidigare men de fungerade inte riktigt för mig eftersom skräck inte riktigt är min grej. Men nu när jag fått hem den här boken så måste jag ju prova i alla fall.

Huvudpersonen FBI-agenten Jane Hawk tycker jag om direkt, hon är min typ av kvinna. Hon är smart, tuff och fast besluten att ta reda på vad som ligger bakom makens självmord oavsett vad eller vem som står i vägen. Ändå har hon en mjukare sida också, speciellt när det gäller hennes son, son hon gör allt för att skydda från de makter som motarbetar henne.

Intrigen är spännande med mycket action och Jane får verkligen kämpa för att komma vidare i sitt sökande efter sanningen.Det jag nästan hade väntat mig när jag såg författarnamnet, nämligen skräck, finns inte i den här boken. Tystnaden är en väldigt spännande och lättläst thriller utan övernaturliga inslag.

Den här gången blev överraskningsboken en riktig vinstlott för den här boken är verkligen en bok som passar mig perfekt och som jag tyckte väldigt mycket om att läsa. Jag ser fram emot att få följa Jane Hawk i kommande delar av den här serien!

Tack Bokfabriken för rec.exet!

Jag har bjudit på en smakbit från boken i ett annat inlägg HÄR




Mer info om författaren och hans böcker finns på Dean Koontz websida

Tystnaden finns att köpa hos t ex

Adlibris Inbunden/E-bok
Bokus Inbunden/E-bok
CDON Inbunden


2 kommentarer: