söndag 3 februari 2019

Läsplanering vecka 6

Dags att planera för läsningen under kommande vecka. Just nu ligger jag ordentligt efter i läsningen så samma böcker har fått hänga med ett tag, men under vecka 6 hoppas jag komma ikapp lite. Maken ska opereras på onsdag (titthålsoperation så han kommer hem samma dag) men i slutet av veckan lär han ha ont och då får vi (brorsan och jag) försöka hjälpa till med alt så mycket som möjligt. Måndagen går nog bort helt och hållet eftersom vi tänkte veckohandla då så att ingen behöver åka iväg under resten av veckan. Det här betyder att lästiden för mig minskar men jag har ändå tänkt försöka komma ikapp lite genom valet av böcker. Jag tror att de böcker jag valt att läsa är så pass lättlästa (och vissa är rätt så tunna) att jag nog ska hinna läsa dem.

Det jag tänkt läsa under vecka 6 är




Som nitroglycerin av Frida Moisto
Läser jag just nu











Huset som Joel ärvde av Karin Jarl Nydén











Skrapsår av Marcus Löfblad














Konsten att bli en viol av Maja Willander








Vad har du tänkt läsa under kommande vecka?

En smakebit på søndag - Som nitroglycerin

Det har inte blivit mycket gjort den här helgen, jag har bara varit trött. På lördagen steg vi upp väldigt tidigt och jag hoppades hinna med en hel del, men mitt på dan slog tröttheten till så eftermiddagen tillbringade jag i soffan och sov lite av och till. Jag hoppades väl att piggna till lite efter middagen men så blev det inte utan det var bara att lägga sig i soffan igen, slötitta på tv och sova lite till. Eftersom jag nu har sovit bort i princip en hel dag så hoppas jag att jag är lite piggare på söndagen så jag hinner läsa lite och kanske till och med orkar hålla på med annat. Men söndagen börjar  med En smakebit på søndag som den här gången anordnas av Flukten fra virkeligheten. Det går ut på att man ska bjuda på en smakbit från boken man läser och det finns bara en regel = no spoilers!

-------------------

Min smakbit kommer från sidan 8 i Som nitroglycerin av Frida Moisto (titeln är länkad till förlagets sida där det finns mer info om boken

"Innan hon visste ordet av låg hon själv med ansiktet nertryckt i den sträva mattan. Filttyget brände mot kinden. Hon krängde med kroppen och sökte med blicken efter hjälp. Längst bort i hörnet låg han, hopvikt som en fällkniv. Deras pappa. Han låg på sidan som om han somnat där han ramlat. Läpparna fladdrade under mustaschen för varje ny utandning. Ölflaskan bredvid honom hade vält. Ena handen vilade i den utspillda ölen. Pekfingret och långfingret var missfärgade av nikotin.
Från var sin sida av biljardbordets gröna matta stirrade syskonen på varandra. Tårarna rann nerför Tors ansikte och la sig som genomskinliga pärlor på det gröna underlaget. Han öppnade munnen för att mima något till henne när den vita bollen kom susande. Bollens kala yta fräste mot det sträva underlaget.
Smack!
Läppen sprack!
Tor skrek."



lördag 2 februari 2019

Bokbloggsjerka 1-4 februari

För en gångs skull var vi uppe riktigt tidigt på en lördag, så jag har haft tid att pyssla med allt möjligt här på morgonen. Faktiskt var vi uppe så tidigt att jag börjar nu känna att det är dags att lägga sig i soffan och glo på tv ett litet tag. Men så upptäckte jag att Bokbloggsjerkan kommit igår och den måste jag ju delta i.

Den här gången vill Annika veta

Vilken bok/vilka böcker skulle göra sig bra på tv enligt dig?
Vilken bok/vilka böcker gjorde dig lycklig direkt du tog i den/dem?

----------------

Fågelfångarens son vet jag kommer ut som film i år och den fungerar nog bra som film. En som jag tror nog skulle fungera bra som tv-film eller tv-serie är Vägen till London av Alix Rickloff och Arvet från familjen Palmisano av Rafel Nadal

Varje bok jag tar i gör mig lycklig! Men självklart finns det sådana som gör mig lite extra lycklig och en av dem är varje ny del i Herkulesserien av Mons Kallentoft & Marcus Lutteman/Anna Karolina, den senaste var Falco . Och förresten, jag är rätt så förvånad över att den serien ännu inte filmatiserats för den skulle nog bli en riktigt bra actionfilm/-serie.




Veckans bokmärke vecka 5


Vad har du mellan sidorna den här veckan? Är det senaste kvittot från ICA, ett gem från jobbet eller kanske du också alltid använder ett bokmärke? Är det inte dags att visa upp vad du använder just nu? Eller kanske du är som jag, samlar på bokmärken? Oavsett vad du använder, visa upp det! Lägg gärna en länk i kommentarerna så jag också kan se vad du har mellan sidorna.


----------------------------


Det här "bokmärket" fick jag med ett rec.ex

Grejen med kärlek av Julie James











Det ser ju ut som en sådan där skylt som man hänger på rumsdörren när man bor på hotell, men jag tycker nog att den funkar alldeles utmärkt som bokmärke också.Och som bokmärke är det precis ett sånt som jag gillar, lite annorlunda.

fredag 1 februari 2019

Helgläsning vecka 5

Den här helgen har vi en hel del att göra så det är lite osäkert hur mycket jag kommer att hinna läsa. Fredagen blir det inte mycket läsning heller, vi har ju haft lite tråkigheter här hemma. Även om det är osäkert hur det blir med läsningen så måste jag ju planera, sen får man se hur det går och det som inte hinns med blir nog läst ändå så småningom. Läslusten är det i alla fall inget fel på, den här gången är det bara tiden som inte räcker till för allt jag borde hinna med och för en gångs skull är det läsningen som får stå tillbaka.




Det jag tänkt läsa den här helgen är




Som nitroglycerin av Frida Moisto












Huset som Joel ärvde av Karin Jarl Nydén









Skrapsår av Marcus Löfblad









Vad tänker du läsa i helgen?


Sista resan


Två av våra illerflickor, Irma och Ambra, har precis åkt iväg på sista resan till veterinären. Vi har själva fött upp båda flickorna och de har alltså bott hos oss hela sitt liv och det gör det lite extra jobbigt. Idag blir det alltså inte så mycket läsning, jag har lite svårt att koncentrera mig, däremot kommer jag nog att "jobba" en hel del på datorn istället så jag har något annat att tänka på.






Veckans citat vecka 5