lördag 23 juni 2018

Recension: Falco av Mons Kallentoft & Anna Karolina

Titel: Falco
Serie: Herkulesserien del 5
Författare: Mons Kallentoft & Anna Karolina
Format: Inbunden
Antal sidor: 360
Förlag: Bookmark förlag
Recensionsexemplar

"En tonårsflicka utför ett kallblodigt terrordåd i Stockholms tunnelbana. Sverige befinner sig i chock. Är flickan en ensam galning eller har hon agerat på någons order?
En polis anmäls försvunnen och hittas kort därefter brutalt mördad. Hans senaste uppdrag var som hanterare vid infiltreringen av en stor knarkliga. nu kräver infiltratören, vars identitet är okänd, Zack som ny kontaktperson.
Samtidigt som Zack kämpar med tilliten i sin nya kärleksrelation dras han allt djupare in i utredningen. När bitarna slutligen faller på plats står tusentals människoliv på spel."

----------------

Falco är femte delen i en av mina absoluta favoritserier, Herkulesserien. Så fort jag läst föregående del så börjar väntan på nästa och det tar alltid alldeles för lång tid innan den kommer. Den här gången var det faktiskt lite extra pirrigt att vänta. De tidigare delarna har skrivits av Mons Kallentoft och Markus Lutteman, den här gången har Kallentoft tagit in en ny medförfattare, Anna Karolina. Jag har i en tidigare recension sagt att Kallentoft/Lutteman var som en "Marriage made in Heaven" så det skulle bli intressant att se hur den nya konstellationen fungerar i jobbet med en redan väl etablerad hjälte och serie.

Ämnet i Falco är verkligen skrämmande aktuellt och jag påminns direkt om terrorattacken på Drottninggatan. Här händer attacken i tunnelbanan och tyvärr kommer det mig ännu närmare eftersom maken jobbat i tunnelbanan och vi ibland diskuterat den här typen av scenarion. Brrrr...riktigt kusligt! Jag är glad att jag inte längre behöver åka tunnelbana för jag har en känsla av att jag nog skulle ha tittat lite annorlunda på mina medpassagerare efter att ha läst den här boken
Som vanligt är det fullt ös från början till slut i den här boken och det är bara att hålla i hatten och försöka hänga med. Det jag märker är att beskrivningarna av själva polisarbetet i boken känns mer realistiska och därmed mer trovärdiga och det är nog till stor del Anna Karolinas förtjänst.

Zack är fortfarande en av mina favoriter bland "hjältar" i den här typen av böcker. Förra gången Zacks känsloliv togs upp, i Bambi, var jag inte så positiv till det, men det som händer i Falco stämmer bättre ihop med hans personlighet så den här gången fungerar det för mig.

Författarparet Kallentoft/Karolin fungerar bättre än vad jag hade vågat hoppas på i mina vildaste fantasier och det känns som att serien nu utvecklats ett steg framåt och blivit, om det nu är möjligt, ännu bättre än vad den har varit. Nästan varje bok i serien har varit bättre än den förra och jag tycker nog att det stämmer även den här gången. Falco är i mitt tycke den hittills bästa boken i serien!
Självklart åker den upp på listan för Årets favoriter !

Tack Bookmark förlag för rec.exet!




Mer info om författarna och deras böcker finns på deras websidor

Mons Kallentoft
Anna Karolina

Mina recensioner av de tidigare delarna

Zack
Leon
Bambi
Heroine

Falco finns att köpa hos t ex

Adlibris Inbunden/E-bok
Bokus Inbunden/E-bok
CDON Inbunden



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar