måndag 28 maj 2012

Given

Given av Sam Lipsyte

"Milo Burkes liv är försatt i fritt fall efter att han fått sparken från fundraisingavdelningen på ett tredje klassens universitet. Eller påbörjades fallet långt innan? Han skulle ju bli det amerikanska måleriets nya frälsare, nu sörjer han ett arbete som han aldrig ens velat ha. Dessutom misstänker Milo att hans fru träffat en annan och att hans treårige son egentligen föraktar honom. Oväntat ges dock Milo möjligheten att återfå sin anställning. Allt han behöver göra är att uppvakta en potentiell sponsor som under oklara omständigheter efterfrågat hans inblandning. Men det Milo tror är fallets slutpunkt, visar sig bara vara dess början."

-----------------------------------------------------------------------------

Ja, jag vet inte riktigt vad jag ska säga om den här boken. Berättelsen i sig är inte svår att få grepp om, men berättarstilen har jag lite svårt för. På nåt sätt är det lite väl cyniskt, lite för svart (var finns humorn?), lite för amerikanskt, lite för storstadsstil för att funka för mig. Och det är lite för avskalat och modernt för min smak. Så, ja, jag hade lite svårt för den här boken.Den passar nog kanske bättre för yrkesarbetande yngre storstadsmänniskor.
Inte nog med det, omslaget är i mitt tycke grymt fult! I en bokhandel skulle jag nog inte ens kommit så långt som att läsa baksidan - jag köper nog ganska mycket med ögonen också och är utsidan tråkig eller ful så hoppar jag nog automatiskt över en sån bok. Utsidan ska locka mig till att läsa boken, eller i alla fall locka mig till att kolla om den kanske vore något för mig och den här ser helt enkelt inte intressant ut.



2 kommentarer:

  1. Jag läser den just nu. Det är väldigt "grabbigt". Vet inte riktigt vad jag ska tycka än.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Den är jobbig att komma in i på nåt sätt tycker jag. Kände precis som du ganska långt in i boken

      Radera