tisdag 8 maj 2012

Taxi

Taxi av Alexandra Pascalidou

"Taxichaufförer skär genom samhället i sina bilar. De har blicken i backspegeln och örat mot asfalten. De kör oss till bröllop och begravningar, till akuten eller till älskaren mitt i natten. Detta är deras historier. Följ med in i fängelser och fuktiga källarlokaler, till vackra villakvarter och lyxkrogar - från New York till Nairobi. Taxi är tjugotre resor, tjugotre livsöden från en värld i rörelse."

--------------------------------------
Man får faktiskt lite grann en känsla av att sitta i en taxi. Vem har inte suttit där i bilen och lyssnat på taxichaffisen som berättar sitt livs historia? Det är hög igenkänningsfaktor på dom här 23 berättelserna och jag känner faktiskt igen människotyperna och kan t o m se dessa framför mig. Precis sådär är det när man åker taxi - för en stund så har man en ny "kompis" och för en stund så delar en människa av sitt eget liv.... Jag blev riktigt positivt överraskad över hur mycket jag tyckte om den här boken...



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar