måndag 28 maj 2012

Nocturner

Nocturner: Fem berättelser om musik och skymning  av Kazuo Ishiguro

"En gatumusikant i Venedig råkar få syn på en av sina gamla idoler, en sångare vars karriär nu är på nedgång; en begåvad men okänd jazzmusiker och en firad jazzsångerska möts under en sjukhusvistelse och mellan dem uppstår en lika trevande som osannolik vänskap. I en annan berättelse är det en ung musiker som blir bekant med ett äldre par som turnerat Europa runt i vad som åtminstone på ytan verkar vara en perfekt tillvaro."

-----------------------------------------------------

Jag föll som en fura för Kazuo Ishiguro när jag läste Återstoden av dagen. Och sen fick jag tag på Never let me go och bara älskade den. Så när jag nu råkade hitta Nocturner på en bakluckeloppis så var jag överlycklig och har bara väntat på att få sätta mig ner med den. 5 noveller som alla har anknytning till musik. Och det är musik jag hör när jag läser dom här fem berättelserna. Det är ganska få författare som lyckas få mig i en sån sinnesstämning som Ishiguro lyckas med - jag känner ren lycka. Det enda negativa med Nocturner är att 5 är alldeles för lite, jag önskar att det hade varit minst 25!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar