onsdag 29 augusti 2012

Darling Jim

Darling Jim av Christian Mørk 

"En dag kör en ung man vid namn Jim in i den lilla irländska landsortsstaden Castletownbere på en knallröd motorcykel, och livet blir sig aldrig mera likt för de tre föräldralösa systrarna Fiona, Róisín och Aoife. Jim trollbinder dem med sina sagor, särskilt den om prinsen som förvandlas till varg och inte kan bestämma sig för om han ska älska eller döda den kvinna som försöker rädda honom. Men samtidigt börjar systrarna ana att den skicklige sagoberättaren döljer något, att det inte är en slump att unga kvinnor gått en hemsk död till mötes där Jim dragit fram."

----------------------------------------------------------------

Jag är inte mycket för skräck och brukar undvika den typen av böcker, men på något sätt hade Darling Jim nästlat sig in i min bokhylla. Och det är jag glad för nu! Efter att ha läst dom första sidorna så var jag ohjälpligt fast. Darling Jim är lite av en Grimm-saga för vuxna och en irländsk skröna. Men allt är inte bara mörker och skräck, utan det finns också en del humor med i berättelsen. Man kan ju bara inte annat än småskratta när man läser
"Du vet, det där tramset om den irländska våren, rödhåriga ärkeirländska flickor till häst, som böjer sig ned och får långa blöta kyssar av George Clooney-typer iförda tweedkepsar och västar, medan någon osynlig orkester gnäller med fiolerna i bakgrunden tills man får lust att strypa någon."
Visst känner man igen den där känslan?
Jag är helt förälskad i Darling Jim och måste nog leta rätt på fler böcker av samma författare. Darling Jim funkar alltså också för dom som egentligen inte är så förtjusta i skräck men som tycker om skrönor och mörka sagor.


Boken finns att köpa hos t ex Bokus eller Adlibris




2 kommentarer:

  1. Den här har legat på min nyfiken-på lista i evigheter och det tycks vara delade meningar om den. Men nu blev jag ännu mer nyfiken :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Gillar du skrönor och mörka sagor så kommer du nog att gilla Darling Jim också.

      Radera