tisdag 14 augusti 2012

Giganternas fall

Giganternas fall av Ken Follett

" Trettonåriga Billy Williams får sitt elddop i de walesiska kolgruvorna och invigs i männens värld... Gus Deward, amerikansk juridikstudent, har otur i kärlek men finner en framgångsrik karriär i Woodrow Wilsons presidentstab i Vita huset...Två föräldralösa ryska bröder, Grigorij och Lev Pesjkov, går helt skilda öden till mötes i två helt olika delar av världen när krig och revolution vänder upp och ner på deras liv... Billys syster Ethel, hushållerska hos adelsfamiljen Fitzherbert, gör ett olycksdigert försök att bryta sig ut ur klassamhällets strikta rangordning, medan Lady Maud Fitzherbert själv ger sig in på förbjuden mark när hon blir förälskad i Walter von Ulrich, militärattaché på tyska ambassaden i London..."

-----------------------------------------------------------

Och Giganternas fall är gigantisk! Nästan 900 sidor och det här är ändå bara första delen i en trilogi. Ja, den är intressant och lättläst så dom 900 sidorna bara flyger förbi. Och ja, jag kommer nog att läsa dom kommande delarna också. Men det är nog många som blir avskräckta av själva tjockleken av boken - hade jag inte haft mitt bokstöd att ha boken i så hade jag nog tänkt mig för två gånger innan jag köpte den - Den är tung!. Det här är historia i light-format långt från läroböckerna i skolan och därmed ett lättare sätt att ta till sig historia och förhoppningsvis också komma ihåg den lättare. Så nu väntar jag på nästa del så jag kan få reda på mer om familjernas öden och äventyr.





Köp boken hos t ex Bokus eller Adlibris


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar