torsdag 30 augusti 2012

Förkunnaren

Förkunnaren av Unni Drougge

"En folkkär artist som predikar om kärlek och förståelse men bränner Koranen. En högt uppsatt socialdemokratisk politiker som jagar väljare men inte kan hålla fingrarna i styr. En självhjälpsbransch som hyllar lyckan men där allt bara handlar om pengar.
Den här gången har Berit Hård, dekadent och överviktig skandaljournalist, hamnat i en riktig soppa. Efter att ha hoppat av arbetsförmedlingscoachens kramkurs får hon i uppdrag av konsultbyrån Lyckan att skriva ett stort personporträtt på artisten Lotuz af Love. Byrån Lyckan ägs av Stina, före detta tjackhora som efter succén med sin självbiografi är en populär lyckoguru. Plötsligt befinner sig Berit mitt i chakraträsket på ett ashram i Indien tillsammans med Lotuz och hans mystiska fästmö, och snart har hon dragits in i en rafflande historia om det gamla vanliga: sex, pengar, makt och våld."

------------------------------------------------------------------------------
BERIT HÅRD RULES!!! Om någon för  några år sen sagt att jag skulle älska Unni Drougges böcker och att hon skulle lyckas skapa en karaktär som jag faller handlöst för så skulle jag nog ha råflabbat dom rakt i ansiktet. Men det är precis vad som hänt! Jag börjar le redan innan jag öppnat boken och leendet övergår till fnitter medans jag läser om Berits äventyr. Ja, språket är rått Och Drougge lindar inte in nånting i bomull utan kallar saker och ting för deras rätta namn och det passar nog inte alla. Men för mig är det mitt i prick och hennes drastiska humor är också av det slaget som funkar för mig. Kanske är det likheten med mitt ursprungliga hemspråk och sätt att uttrycka sig som gör att jag känner mig så hemma i Drougges texter. 
Återigen är det många som får sig en råsop rakt i nyllet och eftersom karaktärerna är ganska så genomskinligt maskerade så vet man rätt så omedelbart vem som får sig en känga och varför. Vem kan Lotuz af Love vara?? Hmmmm............ 

Tredje och sista delen, Fällan, i Drougges deckartrilogi ska komma ut i oktober och den är ett absolut måste för mig att skaffa! Sen kan man ju bara hoppas att Berit inte slutgiltigt åker i malpåse efter den tredje boken.

Boken finns att köpa hos t ex Bokus och Adlibris






Inga kommentarer:

Skicka en kommentar