onsdag 22 augusti 2012

Min vän Leonard

Min vän Leonard av James Frey

"Det enda som hållit James uppe under tiden i fängelset är tanken på att få träffa Lilly igen, men samma dag som han släpps ut slår katastrofen till. James gör det enda han kan: ringer sin vän Leonard. Och det är paradoxalt nog under maffiabossen Leonards beskydd, i den laglösa undre världen, som James hittar mod och kraft att börja ett nytt liv."

-------------------------------------------------------------

Det tog ett antal sidor att hitta tillbaka till det sätt att läsa som jag använde när jag läste Tusen små bitar, men så helt plötsligt så klack det till och sen gick läsandet som en dans igen. Frey skriver ju på ett väldigt speciellt sätt - interpunktionen är lite hur som helst, meningarna går in i varandra (en ny mening kan börja mitt inne i en annan) och någon egentlig dialog finns nästan inte utan huvudpersonen berättar vad folk säger och gör. I början tyckte jag det var svårt att läsa sådan text men sen insåg jag att texten mera liknade ett tankeflöde - och man sätter ju inte komman o punkter i ett tankeflöde och det man tänker flödar bara på, tankarna går in i varandra osv osv, precis som texten i boken gör.
När det gäller huvudpersonerna så kan jag bli lite smått irriterad på Leonard och Snapper, tidvis är dom ju nästan karrikatyrer av sig själva. Och James känns nästan lite för manisk. Men som helhet funkar det ju och det är väl huvudsaken.
Slutet kom som en överraskning för mig och faktiskt så fick jag en liten klump i halsen.
Jag tyckte Tusen små bitar var bättre men jag är inte besviken på Min vän Leonard heller.



Min vän Leonard finns att köpa hos t ex Bokus eller Adlibris


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar