lördag 27 september 2014

Att de i tid må väckas

Titel: Att de i tid må väckas
Författare: Frida Arwen Rosensund
Format: Inbunden
Antal sidor: 263
Förlag: Mörkersdottir förlag

"Hilda flyr hemmet eftersom hon är gravid och inte vill att hennes far ska upptäcka det. Hon rymmer en natt genom Bergslagens skogar och når utkanten av en by där tvillingarna Lia och Märta bor. De tar hand om henne men uppträder allt mer märkligt.
Johanna förlorar sin man Herman i en tragisk gruvolycka. Hon sörjer, men slåss samtidigt med sitt dåliga samvete eftersom hon blivit förälskad i Georg. Hennes vän Sofia flyttar in och de tar hand om en flicka som blivit stum och som sägs ha fött ett odjur. Johanna kan inte låta bli att undra om olyckan är hennes straff för att hon haft syndiga tankar och när predikanten Mindor och hans Manda dyker upp i byn dras hon sakta in i den sektlika sammanslutningen.
Vad är det som lurar i skogarna? Är odjuret självaste Djävulen som kommit till bygden? Och vilka väsen bor djupt nere i sjön Noran och manifesterar sig i kvinnornas mardrömmar?"


---------------------------------------------

Skräck är inte en genre som jag läser alltför ofta. Jag brukar nog t o m undvika det till viss mån i o m att jag har alltför livlig fantasi och lyckas skrämma upp mig själv ganska ordentligt efter att ha läst nånting väldigt skrämmande. Nä, jag väljer nog vilken bok som helst om en blodtörstig seriemördare som lemlästar sina offer på de mest brutala sätt,  framför att läsa om spöken, odjur, onda andar osv.

Men boken  Att de i tid må väckas har jag sett ett flertal gånger på t ex FB och blev då nyfiken på den och när jag sen vann den på ett lotteri på FB så var det dags att jag tog mig i kragen och läste den. Numera jobbar ju min man på dagarna och inte 3-skift, så han är hemma på kvällar och nätter så jag skulle inte behöva låsa in mig någonstans för att våga sova.

Mitt stora fel var att börja läsa boken på kvällen när det börjat bli mörkt ute. Stämningen i boken var nästan för kuslig för mig - katten och jag höll på att skrämma livet ur varandra ett par gånger den kvällen... Så jag fick helt enkelt lägga ifrån mig boken efter ett antal sidor och vänta till nästa dag.

Nästa dag gick sen läsandet bättre även om bokens stämning fortfarande var otäck. Men det var dagsljus och jag kunde koncentrera mig på att hinna läsa ut boken i dagsljus innan det blev mörkt igen. Och det var nog också katten tacksam för att jag gjorde.

En av de saker jag tyckte mycket om var att språket överensstämde med den tidsperiod som handlingen utspelar sig under, i det här fallet då 40-talet. Det gjorde det så mycket lättare att leva sig in i handlingen.
Folktro och skrock har alltid intresserat mig - så länge jag kan läsa om sådant i dagsljus. Och här fanns ju sådant i överflöd

Att de i tid må väckas är riktigt kuslig och är man utrustad med  livlig fantasi så gäller det att se till att man inte är ensam hemma när man läser den... Nu kommer jag inte säga att jag gärna vill läsa nånting lika kusligt igen, däremot skulle jag gärna läsa något mer av Frida Arwen Rosensund och om det då är samma genre som gäller så får väl läsandet då ske dagtid och när min man är hemma.

Att de i tid må väckas finns att köpa hos t ex

Adlibris
Bokus
CDON





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar