torsdag 4 september 2014

Den svarta löparen

Titel: Den svarta löparen
Författare: Kristina Appelqvist
Format: pocket
Antal sidor: 311
Förlag: Pocketförlaget

"Emma Lundgren, ung rektor vid Västgöta universitet i Skövde, är alldeles ny på jobbet, när hennes sekreterare Vera Nilsson plötsligt hittas brutalt mördad. Hela universitetsledningen blir genast misstänkt och mordet väcker stor medial uppmärksamhet. Emma gör allt för att undvika en katastrof samtidigt som hon kämpar med sin nya roll som rektor. När sedan en schackpjäs från 1300-talet som tidigare stulits från utgrävningarna i Varnhem dyker upp, tätnar mystiken. Vem har stuligt schackpjäsen och hur har den hamnat i den mördades tillhörigheter?"


----------------------------------------------

Den svarta löparen är första delen i Kristina Appelqvists serie om rektor Emma Lundgren och kriminalkommissarie Filip Alexandersson. Och det är också den första boken av Appelqvist som jag läser.

Jag är inte speciellt imponerad av Den svarta löparen, den är lite för "tunn" för min smak både till handling och till personbeskrivningarna. Det är ju lite av en mysrysare, men det är knappt att den här når upp till nivån "trevlig mellanläsning" för mig. Känns lite för mycket som en bok som är ytterst lättläst men lika lättglömd som den är snabbläst.

Eftersom det här ändå är Appelqvists debutbok så ska jag ändå ge hennes böcker en chans till så får jag se om nästa del är bättre.

Den svarta löparen finns att köpa hos t ex

Adlibris
Bokus
CDON





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar