torsdag 18 september 2014

Blot

Titel: Blot
Författare: Håkan Östlundh
Format: pocket
Antal sidor: 343
Förlag: Månpocket

"En ambulanshelikopter flyger över Östersjön med kriminalpolisen Fredrik Boman. Han har en svår skallskada och ingen vet om han kommer att klara sig.
Tre veckor tidigare har två människor hittats mördade på en gård i Levide. En kvinna, dödad med ett enda hugg. En man, massakrerad till oigenkännlighet. När de hittas på den blodiga stavparketten i det exklusiva vardagsrummet har de redan varit döda i två dagar.
Husets ägare, Arvid Traneus, har nyligen kommit hem efter flera år som storföretagskonsult i Japan. Polisen utgår först från att Arvid är den slaktade mannen. Kvinnan vid hans sida har identifierats som Kristina Traneus, hans hustru.
Men när det visar sig att den döde mannen inte är Arvid utan hans kusin, tar utredningen en ny vändning. Och de misstänkta tycks försvinna spårlöst."


--------------------------------------

Blot är fjärde delen i Östlundhs serie om kriminalpolisen Fredrik Broman.

Själva brottet i den här boken är ganska så brutalt och blodigt, något rätt så ovanligt i svenska deckare vad jag har sett.
Och fortfarande väljer Östlundh att fokusera på själva brottet och offrens och gärningsmannens/männens bakgrund och motiv istället för att koncentrera sig på de utredande polisernas svagheter och familjeproblematik, till skillnad mot många andra svenska deckare. Det är ju faktiskt brottet och bakgrunden till det som jag som läsare är mest intresserad av. Ändå finns ju också info om polismännen, men lyckligtvis bara det som behövs för att man ska lära känna dem.
Tempot i boken är ganska långsamt så Blot är ingen fartfylld kriminalroman där det händer något hela tiden. Ändå blir det inte tråkigt och jag får absolut ingen känsla av att jag skulle vilja lägga boken åt sidan för att det inte händer nånting.

Det här är i princip den enda serie längre än en trilogi som jag hittills orkat följa och än så länge har jag inte tröttnat. Jag lär fortsätta läsa serien, speciellt nu när jag ju vill veta hur det kommer att gå dför Fredrik Broman.

Recensioner på de tidigare delarna har jag skrivit enl nedan

Släke
Dykaren
Terror

Blot finns att köpa hos t ex

Adlibris
Bokus
CDON













Inga kommentarer:

Skicka en kommentar