lördag 13 september 2014

Vi ses i morgon

Titel: Vi ses i morgon
Författare: Tore Renberg
Format: Inbunden
Antal sidor: 572
Förlag: Bokförlaget Atlas

"Det är september och ovanligt varmt i Stavanger, världens rikaste stad. Ett tonårspar är redo att riskera allt för kärleken. Ledaren för ett kriminellt gäng drabbas av en medelålderskris. Och en ensamstående tvåbarnsfar måste verkligen få tag på en miljon kronor - fort.

Under några dagar korsas deras liv i en brutal och tragikomisk kedja av händelser. En av dem kommer inte att överleva månadens slut."

------------------------------------------



Vi ses i morgon är första delen i en planerad trilogi. Jag har inte läst speciellt många norska författare så Renberg var en helt ny bekantskap för mig. Baksidestexten var väldigt frestande så jag kunde ju inte låta bli att ta mig an denna.

En liten föraning om vad jag stod inför fick jag  när jag såg innehållsförteckningen och blev redan där lite småsvettig. Kapitlen är korta och varje kapitel är ur olika personers synvinkel. Och personerna är många! Så många att jag emellanåt tappar bort mig helt och måste bläddra tillbaka lite för att kolla vem som är vem och hur det hela hänger ihop.

Jag har lite svårt för den här boken också för att personerna i den nästan genomgående är på något sätt tragiska losers i en ännu mer tragisk verklighet och jag har svårt att hitta några ljusglimtar.  Jag är nog en person som behöver ha den där ljusglimten för att orka med mörkret.

Att kapitlena är korta gör ju att det går fort att läsa boken ändå känns de nästan 600 sidorna rätt så tunga att läsa. Kanske det är just frånvaron av någon slags ljuspunkt som gör att det känns så tungt?
Enligt baksidestexten skulle boken vara mörkt humoristisk - tyvärr ser jag bara mörker och tragedi.

Så det här är inte en bok för mig, men jag tror säkert att det finns många som kommer att tycka om den, trots allt är den ju lite annorlunda. För mig fungerade den bara inte just nu.

Tack Bokförlaget Atlas för rec.exet!

Vi ses i morgon finns att köpa hos t ex

Adlibris
Bokus
CDON











Inga kommentarer:

Skicka en kommentar