söndag 10 april 2016

Den osynlige mannen från Salem

Titel: Den osynlige mannen från Salem
Serie: Leo Junker, del 1
Författare: Christoffer Carlsson
Format: Pocket
Antal sidor: 360
Förlag: Pocketförlaget
Hyllvärmare

"Det är slutet på sommaren och en ung kvinna hittas skjuten till döds i ett härbärge för Stockholms hemlösa. Tre våningar upp vaknar polisen Leo Junker i sin lägenhet av blåljusen. Jakten på en gärningsman börjar, ett sökande där varje steg framåt endast leder längre in i en labyrint, skapad av någon som inte går att fånga.

Nästan tjugo år tidigare, under sin uppväxt i förorten Salem, möter den unge Leo två personer som för alltid kommer att stanna hos honom. John och Leo blir vänner, Leo och Julia blir något mer. Och i skuggorna skymtar också någonting annat. En person som kommer att förändra allt."

-------------------------

Det jag har som sängläsning är oftast deckare, eftersom de brukar vara lagom lättlästa

Jag har inte läst något av Christoffer Carlsson tidigare, men hört en del om hans böcker så när jag var på en second-hand för att köpa en hög med deckare att ha som sängläsning passade jag på att köpa den här boken. Och det var ju tur att jag hittade just den eftersom den här boken är första delen i serien om Leo Junker.

Det är alltid kul att läsa en bok där handlingen utspelar sig på en plats som man känner till och även om jag själv inte bott i Salem så har jag kompisar som bott där. Och miljön i boken känns verkligen som Salem.

Berättelsen börjar långsamt, faktiskt så långsamt att ett tag funderade på att byta bok eftersom jag blev trött alldeles för fort när jag läste. Det fanns liksom inte tillräckligt med spänning för att jag skulle orka hålla ögonen öppna. Så småningom blev det i alla fall lite mer fart och t o m intressant när man fick lite inblick i Leo Junkers bakgrund och hans koppling till Salem.

Men, än så länge är jag inte speciellt förtjust i Leo Junker som huvudperson, jag tycker han är alldeles för grå och tråkig, men det har nog att göra med att jag även i verkliga livet ofta tycker om färgsprakande original.

Själva deckargåtan är inte heller av den typen som jag gillar, jag tycker det saknas spänning. Jag tycker nog att den här var helt OK att läsa men inte riktigt vad jag hade väntat mig. Men jag har nästa del i bokhyllan så Christoffer Carlsson och Leo Junker kommer att få en chans till.

Den osynlige mannen från Salem finns att köpa hos t ex

Adlibris Pocket/E-bok
Bokus Pocket/E-bok
CDON Pocket/E-bok







Inga kommentarer:

Skicka en kommentar