onsdag 6 april 2016

Ett andra liv

Titel: Ett andra liv
Författare: SJ Watson
Format: Inbunden
Antal sidor: 394
Förlag: Bazar förlag
Recensionsexemplar
En världsomsegling på 366 dagar
Månadens spänningsutmaning

Från förlagets sida:

"Hur väl kan du egentligen någonsin lära känna en människa? Och hur långt skulle du gå för att få reda på sanningen om någon du älskar?

När Julias syster blir brutalt mördad blir hon fast besluten att ta reda på varför. Men hennes sökande utvecklas snabbt till en upptäcktsresa genom sina mörkaste inre lustar. När hon blir involverad i en relation på nätet med en farlig främling tappar hon bort sig själv... förlorar kontrollen... kanske kommer hon förlora allt. Hennes sökande efter svar kommer att äventyra hennes äktenskap, hennes familj... och hennes eget liv."

-------------------

Jag hörde en hel massa positivt om den här författarens debutbok, Innan jag somnar, när den kom ut, men tyvärr blev det aldrig att jag läste den. Och det betyder på både gott och ont att jag inte kan jämföra böckerna med varandra.

Jag fastnar för den här boken nästan direkt när jag börjar läsa. Det är någonting med det här att berättelsen börjar så lugnt, men med små antydningar om spänning, som gör att jag bara måste fortsätta, jag vet ju att något snart kommer att hända.

Julia är inte en sådan kvinna som jag brukar tycka om, för det är hon alltför vek och mjäkig, men ändå känns hon rätt så sympatisk när man väl kommer närmare inpå. Hugh, hennes man, figurerar inte så mycket i boken, han är snarare en bakgrundsfigur som känns grå och trist. Lukas ogillar jag rakt av ända från början. Så egentligen fastnar jag inte riktigt för någon av personerna i boken och det gör att jag förblir lite ljummen inför händelserna.
Intressant är att den här boken nu sällar sig till andra som tagit upp farorna med Internet. Och det är där jag får små trovärdighetsproblem med Julia...jag har svårt att tro att någon i dagens samhälle skulle vara så naiv och aningslös när det gäller vad som händer på nätet.

Spänningen byggs upp gradvis och det är här som jag börjar spekulera i händelseförloppet, motivet och vem som är brottslingen. Men varje gång jag kommer till en slutsats och tror att jag äntligen klurat ut allt så händer det nånting oväntat som kullkastar mina slutsatser och jag får börja om igen och det är alltid positivt.

Det som händer är ändå att jag sitter som fastklistrad vid boken och kan inte lägga den ifrån mig förrän jag får reda på motiv och vem som gjort vad. Och när slutet väl kommer så visar det sig att författaren lyckats föra in mig på villovägar så ordentligt att jag inte ens misstänkt rätt person/personer.

Faktiskt så tycker jag ändå bra om den här boken, jag uppskattar spänningsromaner där författaren lyckas skapa en spänningsfylld berättelse utan att behöva kasta in brutala, bestialiska mord och andra våldsamheter. Och nu när jag läst den här boken känner jag att jag nog också måste läsa debutboken, Innan jag somnar.




Tack till Bazar förlag för rec.exet!

Mer info om författaren och hans böcker finns på SJ Watsons hemsida


Ett andra liv finns att köpa hos t ex

Adlibris Inbunden/E-bok
Bokus Inbunden/E-bok
CDON /Inbunden/E-bok





3 kommentarer:

  1. Återkommer och läser vad du har skrivit när jag själv har läst boken, men det verkar som att du gillade den :)

    SvaraRadera
  2. Ja det var den jag fick mosad men jag ska ta och läsa den snart

    SvaraRadera
  3. Jag fastnade inte alls för den här boken :( Jag hoppades det skulle vara en bok för mig men inte det :(

    SvaraRadera