söndag 16 juli 2017

En smakbit på söndag - Döden har sitt pris

Även om det inte är så varmt ute som jag hade önskat och det är definitivt inte soligt plus att radioprognosen lovar regn till eftermiddagen så har dagen börjat bra. En stor mugg med stark te och så läsa klar boken som  jag egentligen borde ha varit klar med redan igår. Så nu kan jag sätta igång med nästa och hålla på med mitt medan maken byter lakan i sängarna och håller på med tvätten.

Flukten fra virkeligheten har ju sommaruppehåll på En smakebit på søndag men det betyder inte att smakbitarna på den här bloggen har sommaruppehåll. Eftersom jag är hemma och igång så bjuder jag ändå på en smakbit. Söndag är ju inte riktigt söndag utan en smakbit.


Smakbiten idag kommer från sidan 15 i Döden har sitt pris av Jan-Eric Boo (titeln är länkad till örfattarens sida och där finns mer info om boken)




"Stålis hade fått sitt namn under tiden han var i yttre tjänst. Kollegorna i arbetslaget hade gett honom smeknamnet, efter att han blivit slagen i huvudet under ett ingripande med kravaller vid ett fotbollsderby mellan Malmö FF och Helsingborgs IF. Huliganer, osäkert från vilken falang, hade fått omkull honom och slitit av honom hjälmen. Då han låg kvar på marken hade någon smällt till med ett basebollträ mitt uppe på hjässan. Vid den efterföljande operationen hade man satt in en stålplatta under huden som skydd där skallbenet saknades. Efter detta hade Stålis avslutat sin yttre tjänst och fanns nu på säkert avstånd från buset, nämligen på polisens länskommunikationscentral, som i polismun kallades lkc."


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar