lördag 22 juli 2017

Recension: Döden har sitt pris av Jan-Eric Boo

Titel: Döden har sitt pris
Serie: Michael Lundell & Mirka Salo, del 2
Författare: Jan-Eric Boo
Format: Kartonnage
Antal sidor: 268
Förlag: Ruc förlag

"En natt sprängs en serbisk lastbil som förvandlas till ett eldhav vid Netto i Hässleholm. I förarhytten hittas en skjuten man. Poliserna Michael Lundell och Mirka Salo, som arbetat tillsammans på den nya enhet som har till uppgift att bekämpa den grövsta organiserade brottsligheten, kopplas in.

Utredningen leder dem till Bosnien där Lundell upplevt fasansfulla händelser under sin tid i internationell tjänst. En bild han får se chockar honom och ställer tillvaron på ända. Salo brottas med svårigheter i privatlivet. Är hennes sambo verkligen den han utger sig för att vara? Vem sprängde egentligen lastbilen? Och varför sköts mannen i förarhytten? Utmaningarna Lundell ställs inför, blir inte lättare av en problematisk relation till hustrun och sonen."

-------------------------------

Döden har sitt pris är den andra fristående delen i serien om Michael Lundell och Mirka Salo. Jag har inte läst första delen men när jag fick en förfrågan från författaren om jag vile läsa den här så tackade jag ja eftersom boken verkade intressant.

Även om jag inte läst första delen så lär jag känna Michael och Mirka ganska väl under "resans" gång men självklart blir jag lite nyfiken på vad som hänt tidigare eftersom det inte går att undvika att emellanåt hänvisa till tidigare händelser när det gäller en andra del i en serie.

Handlingen är intressant och aktuell och man märker att författaren verkligen har erfarenhet av den här typen av brott. Det som slår mig ganska direkt är att beskrivningen av hur polisen agerar är nog något av det mest trovärdiga jag läst på länge. Det är i och för sig inte så förvånande med tanke på att författaren jobbat inom polisen i 37 år.

Döden har sitt pris är en välskriven och trovärdig berättelse om aktuella brott som jag är glad för att jag fick chansen att läsa. Jag ser fram emot fler delar i den här serien och jag ska faktiskt försöka se till att få tag på första delen också så jag får en helhetsbild innan nästa del kommer ut.

Tack Jan-Eric Boo för rec.exet!

Mer info om författaren och hans böcker finns på Jan-Eric Boos websida


Döden har sitt pris finns att köpa hos t ex

Adlibris Kartonnage/E-bok
Bokus Kartonnage/E-bok
CDON Kartonnage


1 kommentar: