söndag 9 juli 2017

Recension: Målarens musa av Lisa Strømme

Titel: Målarens musa
Författare: Lisa Strømme
Format: Inbunden
Antal sidor: 329
Förlag: HarperCollins Nordic
Recensionsexemplar

"Sommaren 1893. Den norska fiskebyn Åsgårdstrand förbereder sig för turisternas ankomst, för de välbärgade familjerna och bohemiska konstnärerna.

Johanne Lien tar anställning som husa hos den förmögna familjen Ihlen och blir snart den några år äldre dottern Tulliks förtrogna. Ingen i familjen vet om att Tullik har ett kärleksförhållande med konstnären Edvard Munch, och Johanne finner sig snart indragen i hemlighetsmakeriet. Men hur mycket är Johanne villig att riskera för att bevara deras hemlighet?"

----------------------

Jag tycker väldigt mycket om att läsa böcker om stora konstnärers liv och har läst dramatiserade berättelser om t ex van Gogh, Toulouse-Lautrec osv så när jag såg namnet Edvard Munch i baksidestexten så blev jag intresserad direkt.
Jag tror de flesta känner igen Munchs målning Skriet och kanske t o m vet att den är den dyraste målning som någonsin sålts på auktion (för ca 120 miljoner dollar, dvs drygt 800 miljoner kronor), men Munch som person vet i alla fall jag ganska lite om.

Berättelsen ger en intressant inblick i vad "vanliga" människor tyckte och tänkte om konstnärer vid sekelskiftet 1800/1900-talet. I och för sig kan man ju förstå att konstnärernas och bohemernas lössläppta livsstil stack i ögonen på människor som fick slita för brödfödan och där ens goda rykte betydde allt. Och det är inte svårt att tänka sig hur förfärade dessa människor blev av den typen av målningar som Edvard Munch målade.

Personerna i berättelsen är trovärdiga och trots att t ex Tullik är väldigt teatralisk så är det nog precis hur unga damer på den tiden kunde vara. Edvard Munch däremot kommer jag inte riktigt in på livet, han är den som allt kretsar kring och ändå är han mer som en bifigur, vilket inte riktigt var vad jag hade väntat mig.

Jag tyckte om den här boken men blev lite besviken på att det egentligen inte handlade så mycket om Edvard Munch. Å andra sidan så gillade jag att författaren i efterordet förklarar vad i boken som är historiskt korrekt och vad som är resultatet av hennes fantasi. Jag hade faktiskt ändå föredragit att konstnären också varit en fiktiv person istället för just Edvard Munch.

Målarens musa är Lisa Strømmes debutbok och jag ser fram emot fler böcker av den här författaren.


Tack HarperCollins Nordic för rec.exet!



Målarens musa finns att köpa hos t ex

Adlibris Inbunden/E-bok
Bokus Inbunden/E-bok
CDON Inbunden



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar